נדה דף ח. א
האם שביעית נוהגת במינים דלהלן? [תוד"ה ואבוך].
בורד כופר לטום | בקטף | בעצים | |
לרבנן | נוהגת | אינה נוהגת | אינה נוהגת |
לר' אליעזר | נוהגת | נוהגת [1] | אינה נוהגת |
לר' יוסי (ב"ק קב.) | נוהגת | נוהגת | נוהגת [2] |
היכן אומר להבדלה שבתפלה?
היכן אומרה? | |
לר' עקיבא | בברכה רביעית בפני עצמה (ואינה כוללה בחונן הדעת) |
לר' אליעזר ור' חנינא בן גמליאל | בהודאה |
לאבותיו דר' חנינא בן גמליאל | בתוך ברכת חונן הדעת (אתה חוננתנו) |
נדה דף ח: א
המעמיד חלב (-עושה גבינה), בקטף של ערלה, האם החלב נאסר - לפי' התי' הראשון בגמ'?
בשרף הפרי | בשרף העץ (- העלין והעיקרין) | |
לר' אליעזר | נאסר | נאסר |
לרבנן | נאסר [3] | לא נאסר |
המעמיד חלב (-עושה גבינה), בקטף של ערלה, האם החלב נאסר - לפי' האיבעית אימא בגמ'?
באילן שאינו עושה פירות | באילן העושה פירות | |
לר' אליעזר | נאסר | נאסר |
לרבנן | לר' זירא: נאסר לר' יוחנן: לא נאסר |
לא נאסר |
לר' שמעון | לא נאסר | לא נאסר |
[1] ס"ל לר"א דקטף הוא פרי וכיון שהנאתו וביעורו שוה נוהגת בו שביעית. ורבנן סוברים, דאינו אלא לחלוחית העץ ולכך הוא בטל לעץ ולא נוהגת בו שביעית - תוד"ה מאן.
[2] ר' יוסי חולק ולא מצריך דוקא דבר שהנאתו וביעורו שוה, וס"ל שגם בעצים נוהגת בהם שביעית.
[3] ולכך ס"ל לר' זירא שאין ראיה מכאן דמאן דתנא גבי שביעית "דקטפא פירא" - הוא ר"א, דמה שמצינו כאן שהמעמיד בשרף ערלה אסור בהנאה, יתכן שגם רבנן סוברים כן, ומיירי שמעמיד בשרף הפירות, וא"כ אין ראיה ששרף העצים הוא חשוב פרי. [ולרשב"א יש שיטה אחרת בסוגיא].