נדה דף ח. א

האם שביעית נוהגת במינים דלהלן? [תוד"ה ואבוך].

בורד כופר לטום בקטף בעצים
לרבנן נוהגת אינה נוהגת אינה נוהגת
לר' אליעזר נוהגת נוהגת [1] אינה נוהגת
לר' יוסי (ב"ק קב.) נוהגת נוהגת נוהגת [2]

היכן אומר להבדלה שבתפלה?

היכן אומרה?
לר' עקיבא בברכה רביעית בפני עצמה (ואינה כוללה בחונן הדעת)
לר' אליעזר ור' חנינא בן גמליאל בהודאה
לאבותיו דר' חנינא בן גמליאל בתוך ברכת חונן הדעת (אתה חוננתנו)

נדה דף ח: א

המעמיד חלב (-עושה גבינה), בקטף של ערלה, האם החלב נאסר - לפי' התי' הראשון בגמ'?

בשרף הפרי בשרף העץ (- העלין והעיקרין)
לר' אליעזר נאסר נאסר
לרבנן נאסר [3] לא נאסר

המעמיד חלב (-עושה גבינה), בקטף של ערלה, האם החלב נאסר - לפי' האיבעית אימא בגמ'?

באילן שאינו עושה פירות באילן העושה פירות
לר' אליעזר נאסר נאסר
לרבנן לר' זירא: נאסר
לר' יוחנן: לא נאסר
לא נאסר
לר' שמעון לא נאסר לא נאסר
-------------------------------------------------

[1] ס"ל לר"א דקטף הוא פרי וכיון שהנאתו וביעורו שוה נוהגת בו שביעית. ורבנן סוברים, דאינו אלא לחלוחית העץ ולכך הוא בטל לעץ ולא נוהגת בו שביעית - תוד"ה מאן.

[2] ר' יוסי חולק ולא מצריך דוקא דבר שהנאתו וביעורו שוה, וס"ל שגם בעצים נוהגת בהם שביעית.

[3] ולכך ס"ל לר' זירא שאין ראיה מכאן דמאן דתנא גבי שביעית "דקטפא פירא" - הוא ר"א, דמה שמצינו כאן שהמעמיד בשרף ערלה אסור בהנאה, יתכן שגם רבנן סוברים כן, ומיירי שמעמיד בשרף הפירות, וא"כ אין ראיה ששרף העצים הוא חשוב פרי. [ולרשב"א יש שיטה אחרת בסוגיא].

-------------------------------------------------

עוד חומר לימוד על הדף