NIDAH 4 (4 Sivan) - Dedicated by Rabbi Kornfeld's father, Mr. David Kornfeld, in memory of the members of his family who perished at the hands of the Nazi murderers in the Holocaust, Hashem Yikom Damam: His mother (Mirel bas Yakov Mordechai), brothers (Shraga Feivel, Aryeh Leib and Yisachar Dov sons of Mordechai), grandfather (Reb Yakov Mordechai ben Reb David Shpira) and aunt (Charne bas Yakov Mordechai, the wife of Reb Moshe Aryeh Cohen zt'l). Their Yahrzeit is observed on 4 Sivan.

1)

TOSFOS DH Ki Pligi Chizkiyah v'R. Yochanan b'Kupah Bedukah

תוספות ד"ה כי פליגי חזקיה ור' יוחנן בקופה בדוקה

(SUMMARY: Tosfos explains that they argue about a box in Reshus ha'Yachid.)

וא''ת דבנגע באחד בלילה אמרו חכמים אם ראוהו חי מבערב טהור שספק טומאה ברה''ר ספקו טהור

(a)

Question: When one touched someone at night, Chachamim said that if he saw him alive the previous day, he is Tahor, for Safek Tum'ah in Reshus ha'Rabim is Tahor;

משמע דברה''י אפילו ראוהו חי טמא

1.

Inference: In Reshus ha'Yachid, even if he saw him alive the previous day, he is Tamei.

והשתא הך קופה היכי דמיא או ברה''ר מאי טעמא דרבי יוחנן דמטמא ואי ברה''י מ''ט דחזקיה דמטהר

2.

What is the case of the box? If it is in Reshus ha'Rabim, why is R. Yochanan Metamei? If it is in Reshus ha'Yachid, why is Chizkiyah Metaher?

וי''ל דברה''י איירי וחזקיה יפרש הברייתא דבראוהו חי מבערב טהור אפילו ברה''י

(b)

Answer: It is in Reshus ha'Yachid. Chizkiyah explains the Beraisa of when he saw him alive the previous day, he is Tahor, even in Reshus ha'Yachid.

וספק טומאה ברה''ר טהור דקאמר

(c)

Implied question: The Beraisa says "Safek Tum'ah in Reshus ha'Rabim is Tahor"!

היינו דהוי כאילו הוא ספק טומאה ברה''ר כיון שהיא בדוקה תחלה

(d)

Answer: It means that it is like Safek Tum'ah in Reshus ha'Rabim, since it was checked initially;

ואגב דברישא נקט האי לישנא במילתיה דר''מ היכא דלא ראוהו חי מבערב מתחלה דקתני בתוספתא ר''מ מטהר ברה''ר נקט נמי במילתייהו דחכמים בסיפא רה''ר

1.

Since the Reisha used these words in the opinion of R. Meir, when he did not see him alive the previous day, i.e. the Tosefta teaches "R. Meir is Metaher in Reshus ha'Rabim", for parallel structure, it used these words in Chachamim's opinion in the Seifa.

2)

TOSFOS DH v'Ha Ishah Mechusah Hi

תוספות ד"ה והא אשה מכוסה היא

(SUMMARY: Tosfos explains this unlike Rashi.)

פי' רש''י דלא נפל בה דם מעלמא

(a)

Explanation #1 (Rashi): Blood did not fall on her from elsewhere.

וקשה דכ''ש שהיא טמאה דאין לתלות בדם אחר אלא בא מגופה

(b)

Question: If so, all the more so she is Temei'ah, for we cannot attribute to other blood. Rather, it came from her body!

לכך י''ל מכוסה היא שהמקור (הגהת הרש"ש) סתום וכשהדם יוצא נפתח והיה לה להרגיש

(c)

Explanation #2: She is covered, i.e. the Makor (source of menstrual blood) is closed, and when blood leaves it, it opens, and she should have felt it.

וא''ת והא בקופה בדוקה פליגי דאי לאו הכי מאי מועיל כשהיא מכוסה

(d)

Question: They argue about a checked box. If not, what does it help that it is covered?

וא''כ מאי פריך והא אשה מכוסה מאי מועיל כסוי כיון דלאו כבדוקה דמיא

1.

If so, what is the question "a woman is covered"? What does a cover help, since it is not as if she is checked?

וי''ל שרוצה ליישב אפי' אי חשיב לה כבדוקה

(e)

Answer: He wants to resolve even if she is considered like checked.

3)

TOSFOS DH she'Kol ha'Tum'os k'Sha'as Metzi'asan

תוספות ד"ה שכל הטמאות כשעת מציאתן

(SUMMARY: Tosfos explains that this is only for Kodshim, and it is due to Chazakah.)

לעיל פי' דהיינו דוקא לקדשים

(a)

Reference: Above (2a DH me'Es), I explained that this is only for Kodshim.

והא דמחט שנמצאת מלאה חלודה דטהורה דכל הטמאות כשעת מציאתן אפילו להקל לאו משום דהוי כשעת מציאתן דאורייתא

(b)

Suggestion: A needle that was found full of rust, it is Tahor, because all Tum'os are [assumed to be] like they are at the time they are found, even to be lenient. This is mid'Oraisa!

אלא משום דמוקי הטהרות אחזקתייהו

(c)

Rejection: No. Rather, it is because we establish the Taharos in their Chazakah.

וא''ת מאי פריך מככר הנתונה על גבי דף דלמא בככר של חולין איירי

(d)

Question: What was the question from a loaf on a board? Perhaps it is a Chulin loaf!

וי''ל דאפילו בחולין לא היה לנו לעשות כל כך לתלות באדם טהור שהנפילה נראית יותר

(e)

Answer: Even for Chulin, we should not go so far to attribute to a Tahor person, since it seems more likely that it fell;

והיה לנו לטמא ממקום למקום כיון דלא אפשר ליפול אלא אם כן נגע אי בשום מקום אנו מחמירין אפילו בקדשים

1.

We should be Metamei from place to place, since it cannot fall unless it touched, if in any place we are stringent, even [if that place is] in Kodshim.

4)

TOSFOS DH u'Mi Talinan v'Ha Anan Tanan v'Chulei

תוספות ד"ה ומי תלינן והא אנן תנן כו'

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

וא''ת והיא הנותנת משום דאזלינן בתר שעת מציאתה לגמרי אפילו ממקום למקום לתלות לכך מחט שנמצאת מלאה חלודה טהורה לגמרי

(a)

Question: Hi ha'Nosenes (for this reason we should say so! It is Tahor) because we totally follow the time it is found, even to attribute from place to place, therefore a needle found full of rust is totally Tahor!

ואע''ג דמצינן למימר דהיינו דקאמר וכ''ת כשעת מציאתן לגמרי בין לקולא בין לחומרא

(b)

Answer: We can say that this is what [the Beraisa says] "they are totally like at the time they are found", whether to be lenient or stringent!

מ''מ מאי ס''ד דמקשה

(c)

Question: Still, what did the Makshan think?

וי''ל דס''ד כיון דמחמיר כל כך בטומאה לתלות אפי' ממקום למקום [ע''כ אינו טעם גמור דדוקא בקדשים הוא ומשום חומרא]

(d)

Answer: He thought that since [R. Yochanan] is so stringent to attribute even from place to place, you are forced to say that it is not a proper reason. It is only for Kodshim, and due to a stringency;

א''כ במחט לא היה לו לטהר לגמרי משום שעת מציאתה אלא הוה ליה למימר השתא הוא דעלתה חלודה

1.

If so, regarding a needle he should not be Metaher totally due to the time it was found. Rather, he should say that now it rusted!

5)

TOSFOS DH Kikar ha'Nesunah Al Gabei Daf

תוספות ד"ה ככר הנתונה על גבי דף

(SUMMARY: Tosfos justifies learning from a case of Ein Bo Da'as Lish'ol.)

וא''ת שאני התם שאין בו דעת לישאל כדאמר בסמוך

(a)

Question: There is different, for Ein Bo Da'as Lish'ol, like it says below!

וי''ל דפריך אי בשום מקום אנו מחמירין ממקום למקום אפילו בקדשים לא היה לנו לעשות ספק ולתלות באדם טהור דיותר יש לתלות בנפילה

(b)

Answer: We ask that if in any place we are stringent from place to place, even for Kodshim, we should not make a Safek and attribute to a Tahor person, for it is more reasonable to attribute to falling.

6)

TOSFOS DH she'Ani Omer Adam Tahor

תוספות ד"ה שאני אומר אדם טהור

(SUMMARY: Tosfos explains why elsewhere we attribute to a Tamei person.)

וא''ת דהכא תלינן באדם טהור ובפ''ק דחולין (דף ט:) גבי צלוחית שהניחה מכוסה ובא ומצאה מגולה תלינן באדם טמא וכן פ''ק דפסחים (דף י:) גבי קורדום

(a)

Question: Here we attribute to a Tahor person. In Chulin (9b), regarding a plate that one left covered, and he came and found it exposed, we attribute to a Tamei person! Similarly, in Pesachim (10b) regarding an axe [lost in the house, we assume that a Tamei person moved it]!

ותירץ ר''ת דגבי כלים הנמצאין דווקא גזרינן טומאה משום דאית להו טהרה במקוה וליכא פסידא

(b)

Answer #1 (R. Tam): Only regarding Kelim that are found, we decree Tum'ah, because they can become Tahor through a Mikveh, and there is no loss;

אבל באוכלין דאיכא פסידא דלית להו טהרה במקוה לא החמירו

1.

However, regarding food, there is a loss, for it cannot become Tahor through a Mikveh, so they were not stringent.

אי נמי הכא מוכחא מילתא דאדם טהור הסירה בכוונה כדי שלא תפול על מדף טמא אבל בעלמא טמאין בין באוכלין בין בכלים דליכא למימר אדם בכוונה עשה לתקנתא

(c)

Answer #2: Here it is proven that a Tahor person removed it intentionally, lest it fall on the Tamei garment. However, elsewhere it is Tamei, both regarding food and Kelim, for we cannot say that a person did so to fix matters.

7)

TOSFOS DH Hacha Nami Neima Orev Asa v'Shada (pertains to Amud B)

תוספות ד"ה הכא נמי נימא עורב אתא ושדא (שייך לעמוד ב)

(SUMMARY: Tosfos explains why we suggest to be lenient.)

אף על גב דאדם שנשתמש בקופה יש בו דעת לישאל

(a)

Implied question: A person who used the box is Yesh Bo Da'as Lish'ol!

מכל מקום פריך כיון דעל ידי תליית אדם טהור אין אתה חושבו ספק אף על גב שהנפילה נראה יותר אם כן הרבה מצוי הוא שאדם טהור בא לשם

(b)

Answer: In any case we ask that since through attributing to a Tahor person you do not consider it a Safek, even though falling seems more reasonable, if so it is very common that a Tahor person came there;

הכא נמי נימא אתא עורב ושדא ולא הוי ספק:

1.

Also here, we should say that a raven came and cast [the Sheretz], and it is not a Safek!

8)

TOSFOS DH Lo Nitzrecha Ela l'Mekom Madron

תוספות ד"ה לא נצרכה אלא למקום מדרון.

(SUMMARY: Tosfos explains why it is a Chidush only if it is on an incline.)

פירוש כשהמדף במקום מדרון דאפילו נפל הככר על גבי מדף לא נשאר לשם

(a)

Explanation: The garment is in an inclined place. Even if the loaf fell on the garment, it would not remain there;

אבל אם המדף בקרקע שוה פשיטא דטהור:

1.

However, if the garment is on level ground, obviously [the loaf did not fall on it, so] is Tahor!

4b----------------------------------------4b

9)

TOSFOS DH v'Iba'is Eima b'Tum'ah mid'Rabanan

תוספות ד"ה ואיבעית אימא בטומאה דרבנן

(SUMMARY: Tosfos discusses why we give another answer.)

לא בא לתרץ דאפילו אי הוי דבר שיש בו דעת לישאל דאתי שפיר

(a)

Suggestion: He comes to answer that even if it is Davar she'Yesh Bo Da'as Lish'ol, it is fine.

דמה לו לתרץ זה כיון דאמת הוא דככר ומדף אין בהם דעת לישאל

(b)

Rejection: Why should he answer this, since in truth, a loaf and a garment is Ein Bo Da'as Lish'ol!

אלא מתרץ אפי' אין לתלות באדם טהור כמו בנפילה לפי שהנפילה קרובה לודאי כמו שסובר המקשה אתי שפיר דאיירי בטומאה דרבנן ואיירי בבגדי עם הארץ לפרושים

(c)

Explanation #1: Rather, he explains that even if we cannot attribute to a Tahor person as much as on falling, for it is almost Vadai that it fell, like the Makshan holds, it is fine, for we discuss a Tum'ah mid'Rabanan. We discuss Bigdei Am ha'Aretz [which are considered Tamei mid'Rabanan] to Perushim (stringent people).

ורש''י דפי' בבגדי פרושים דהוי מדרס לאוכלי תרומה

(d)

Explanation #2 (Rashi): Garments of Perushim are Midras (Tamei) to people who eat Terumah.

נראה שסובר שעתה בא לתרץ אפי' בשיש בו דעת לישאל ולכך לא רצה לפרש בבגדי ע''ה לפרושים משום דהתם לא היינו מקילין

(e)

Inference: He holds that now we come to answer even if it is Davar she'Yesh Bo Da'as Lish'ol. This is why he did not explain Bigdei Am ha'Aretz to Perushim, for there we would not be lenient;

כדאמרינן בשבת פ''ק (דף טו:) דעל ו' ספיקות שורפין את התרומה וחשיב בגדי ע''ה דעל ודאי מגען שורפין ועל ספק מגען תולין (וחשיב בגדי ע''ה)

1.

Source: It says in Shabbos (15b) that there are six Sefekos for which we burn Terumah, and it lists Bigdei Am ha'Aretz among them, for Vadai touching them. For Safek touching them, we are Toleh.

ולפי שיטתו היה יכול לפרש דס"ד דמקשה דמדף היינו בגדי עם הארץ

(f)

Comment - Implied question: According to this opinion, he could have explained that the Makshan thought that Madaf is Bigdei Am ha'Aretz!

ושמא לא פירש כן משום דבת"כ איקרי מדף עליונו של זב וכן במסכת זבין פ"ה [מ"ב] ובעדיות פ"ו [מ"ב].

(g)

Answer: Perhaps he did not explain so, for in Toras Kohanim, Elyono Shel Zav (a Kli on top of a Zav) is called Madaf, and also in Maseches Zavin (5:2) and Eduyos (6:2).

10)

TOSFOS DH Kol Ishah she'Yesh Lah Veses Dayah Shaitah

תוספות ד"ה כל אשה שיש לה וסת דיה שעתה

(SUMMARY: Tosfos explains why the Mishnah did not explain this immediately.)

תימה למה הפסיק ושנה המשמשת בעדים ה''ל למיתני מיד כיצד דיה שעתה

(a)

Question: Why did it interrupt and teach one who has Bi'ah with Edim (Bedikah cloths)? It should have taught immediately "what is the case of Dayah Shaitah?"!

וי''ל דקמ''ל אע''ג דיש לה וסת צריכה לשמש בעדים כדאמר בגמרא

(b)

Answer: The Chidush is that even though she has a Veses, she must have Bi'ah with Edim, like it says in the Gemara.

אע''ג דתנן לקמן (דף יא.) אע''ג שאמרו דיה שעתה צריכה בודקת

(c)

Implied question: (We need not teach this here.) A Mishnah below (11a) teaches that even though they said that she is Dayah Shaitah, she must check!

הכא תנא ליה לאשמועינן דאותה בדיקה חשובה היא למעט מעת לעת דהוי חדוש כדאמרי' בגמרא ודלקמן היינו בד' נשים דדיין שעתן

(d)

Answer: Here it taught it to teach that that Bedikah is important, to diminish (retroactive Tum'ah) from me'Es la'Es, which is a Chidush, like we say in the Gemara. Below it discusses the four women who are Dayan Shaitan.

והא דמשמע הכא דאפי' אותן דדיין שעתן צריכין בדיקה ובשילהי בנות כותים (לקמן דף לח:) תנן דכל י''א שבין נדה לנדה הרי היא בחזקת טהרה ומפרש בגמרא דאינה צריכה בדיקה ואפ''ה קאמר התם דמטמא מעל''ע

(e)

Implied question: Here it connotes that even those women who are Dayan Shaitan require Bedikah, and below (38b) a Mishnah teaches that all 11 days between Nidah and Nidah (i.e. the days of Zivah), she has Chezkas Taharah. The Gemara explains that she does not need Bedikah, and even so, it says there that she is Metamei me'Es la'Es!

בע''ה אפרש לשם:

(f)

Reference: With Hash-m's help I will explain there (39a DH veha'Yoledes. A woman with a Veses must check, for Oreach bi'Zmanah Ba. If Besulas Damim, or a pregnant or nursing woman would get used to not checking for a long time, they might continue not checking even when they cease to be Mesulekes Damim.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF