TOSFOS DH v'Hacha Ka Mashma Lan Sofan Af Al Pi she'Ein Techilasan
תוספות ד"ה והכא קמ''ל סופן אע''פ שאין תחלתן
(SUMMARY: Tosfos discusses when Rav requires a Zavah to separate in Taharah.)
ואם תאמר (א''כ) לרב כל זבה צריכה הפרשה ביום שפוסקת בו כמו נדה ואמאי קתני במתני' שבדקה עצמה יום ראשון הא כברבדקה עצמה מאתמול והפרישה בטהרה
Question: According to Rav, every Zavah must separate on the day she ceases [seeing], like [Rav said above (68a) about] a Nidah. Why does our Mishnah say that she checked herself on the first day? She already checked herself yesterday, and separated in Taharah!
ואי הוה אומר דלא בעינן הפרשה ביום ג' הוה ניחא
Answer #1: If he would say [unlike the question assumed] that [a Zavah] need not separate [in Taharah] on the third, this would be fine.
וי''ל דליכא למידק הכי דאפי' אי סגי בהפרשת שלישי לרבי אליעזר לא סגי דלא תני שבדקה ביום ראשון משום פלוגתא דרבי יהושע ורבי עקיבא
Rebuttal (and Answer #2): We cannot infer so. Even if [our assumption is correct, and a Zavah must separate on day three, and] it suffices to separate on day three according to R. Eliezer (i.e. this helps like checking on the first clean day), it needed to teach that she checked on the first [clean] day, due to the argument of R. Yehoshua and R. Akiva.
כמו ראשון ושמיני דקאמר רב לרבי אליעזר היא היא ולא תני במתני' אע''ג דלר' אליעזר הוי רבותא טפי משום דלא מיתני ליה תו פלוגתא דר' יהושע ור' עקיבא
Support: This is like [when she checked only on] days one and eight. Rav said that according to R. Eliezer, the same applies, yet it was not taught in our Mishnah, even though according to R. Eliezer it is a bigger Chidush, because then it would not teach the argument of R. Yehoshua and R. Akiva. (Had it taught this case, we could not derive their opinions about when she checked only on days one and seven.)
TOSFOS DH Shiv'ah l'Nidah u'Shnayim l'Zivah
תוספות ד"ה שבעה לנדה ושנים לזיבה
(SUMMARY: Tosfos explains why we cannot derive that she need not count in front of us.)
מכאן אין יכול לדקדק דלא בעינן ספורים בפנינו מדטובלת אע''פ שלא הפסיקה בטהרה ולא בדקה נמי בתחלת ספורים
Suggestion: We can infer from here that she need not count in front of us, since she immerses, even though she was not Mafsik in Taharah, and she did not check also at the beginning of the count!
דאע''ג דלא בעינן ספורים בפנינו בזבה קטנה בזבה גדולה בעינן
Rejection #1: Even though a Zavah Ketanah need not count in front of us, a Zavah Gedolah must.
ועוד דסוף סוף סגי לה במה שבדקה ביום הספירה ומצאה טהורה
Rejection #2: In any case, it suffices that she checked on the day of counting and found herself Tehorah;
דאי אין בדיקת סוף היום עולה לספירה לא היה תקנה לבנות ישראל אלא אם כן יבדקו בעליית עמוד השחר דספירת לילה אינה ספירה:
If checking at the end (i.e. not at the beginning) of the day did not count [towards her seven clean days], there would be no solution for Benos Yisrael unless they checked at dawn, for counting at night is not counting.
69b----------------------------------------69b
TOSFOS DH Mah l'Almanah l'Kohen Gadol she'Chen Hi Atzmah Mischaleles...
תוספות ד"ה מה לאלמנה לכהן גדול שכן היא עצמה מתחללת...
(SUMMARY: Tosfos discusses when we can learn that Bi'as Isur disqualifies.)
פי' מן התרומה ופירש (הגהת הרש"ש, ערול לנר) רש''י דכי תהיה לאיש זר דמיניה ילפינן (יבמות דף סח.) כיון שנבעלה לפסול לה פסלה מן הכהונה איירי באלמנה לכ''ג
Explanation: [The widow is disqualified] from Terumah, and Rashi (Yevamos 15b) explained that "Ki Sihyeh l'Ish Zar", from which we learn that once she had Bi'ah with someone forbidden to her, she is disqualified from Kehunah, discusses a widow to a Kohen Gadol;
דלא מיירי במחזיר גרושתו דלאו זר מעיקרא הוא אצלה
It does not discuss Machzir Gerushaso (one who remarried his divorcee after she married someone else), for he is not a Zar me'Ikara (he was not forbidden to her from birth).
מיהו קשה דנהי דלא מצינן למילף מהאי קרא מ''מ תתחלל מהאי קל וחומר גופיה
Question #1: Granted, we cannot learn from this verse. In any case she should be Mischaleles (profaned) due to the Kal v'Chomer itself!
וכן בפ' החולץ (שם דף מד.) דיליף לר' יהושע דחייבי כריתות בנה פגום מהאי קל וחומר דאלמנה לכ''ג ופריך כי הכא לימא היא עצמה מתחללת מק''ו ותאסר אף מתרומה
Question #2: In Yevamos (44a), R. Yehoshua learns that [the son of] Chayavei Kerisus is disqualified from this Kal v'Chomer of a widow to a Kohen Gadol, and the Gemara asks that she herself should be Mischaleles from this Kal v'Chomer, and be forbidden even to Terumah!
וי''ל כיון דאין חללה (הגהת מהר"מ) אלא מאיסור כהונה ליכא למילף בעלמא לפסול האשה עצמה מאיסור כהונה
Answer: Since Chalalah results only from Isurei Kehunah, we cannot learn in general to disqualify the woman herself with an Isur of Kehunah. (Maharam - she can become forbidden, but she cannot get the full status of a Chalalah. Below, Tosfos suggests that we learn an Isur from a Tzad ha'Shavah, but not the full status of a Chalalah.)
דלהכי אייתר התם חללה למימר דאין חללה אלא מאיסור כהונה דהיינו פסול האשה שהיתה כשרה ונתחללה
"Chalalah" is extra there (the Torah already forbade her to [all] Kohanim. There was no need to write that she is forbidden to a Kohen Gadol) to teach that Chalalah results only from Isurei Kehunah, i.e. the Pesul of the woman who was Kosher and became profaned.
ואף ע''ג דגר עמוני ומואבי פוסלין אע''ג דלא הוו איסור כהונה
Implied question: An Amoni or Mo'avi convert disqualifies [a Bas Yisrael with whom he has Bi'ah], even though this is not an Isur Kehunah!
התם מקרא דרשינן ליה אבל מק''ו ליכא למילף
Answer: There we expound from a verse, but we cannot learn from a Kal v'Chomer.
ומיהו קשה נילף מאלמנה לכה''ג ומעובד כוכבים ועבד אי נמי מחלל ועובד כוכבים ועבד או גר עמוני ומצרי ואדומי במה הצד דהיא עצמה מתחללת
Question #1: We should learn a Tzad ha'Shavah from a widow to a Kohen Gadol, and a Nochri or slave [who had Bi'ah with a Bas Yisrael], or from [a Tzad ha'Shavah of] a Chalal and (one of the following who had Bi'ah with a Bas Yisrael -) a Nochri or slave or an Amoni, Mitzri or Edomi convert, that she herself is Mischaleles!
דכי פרכינן מה לאלמנה לכ''ג או לחלל שכן איסור כהונה
Implied question: You cannot learn from a widow to a Kohen Gadol, or a Chalal, for they are Isurei Kehunah!
איכא למימר עובד כוכבים ועבד יוכיחו דלאו איסור כהונה ופוסלין בביאתם
Answer: We can say that a Nochri or slave is Yochi'ach (proves that the law does not depend on this). They are not Isurei Kehunah, and they disqualify through Bi'ah!
מה לעובד כוכבים ועבד שכן אסורין לבא בקהל או דלא תפסי בהו קדושין
Implied question: You cannot learn from a Nochri or slave, for they are forbidden to marry Yisraelim, or because they cannot have Kidushin!
אלמנה לכ''ג או חלל יוכיחו הצד השוה שבהן שאינם ברוב הקהל ופוסלין בביאתן אף מחזיר גרושתו יפסלנה בביאתו
Answer: A widow to a Kohen Gadol, or a Chalal, is Yochi'ach. What is common to them is that they are unlike the majority of Klal Yisrael, and they disqualify through Bi'ah. Also Machzir Gerushaso should disqualify her through his Bi'ah!
והכי מייתי ר' יהודה דגר פוסל בביאתו בפ' בתרא דקדושין (דף עח.) במה הצד דאיסור כהונה ומילתא אחריתי בהדה דהיינו מחלל ומצרי ראשון
Strengthening of Question #1: So R. Yehudah shows that a convert disqualifies through Bi'ah, in Kidushin (78a) through a Tzad ha'Shavah of Isurei Kehunah and another matter with it, i.e. a Chalal or Mitzri Rishon (a Mitzri convert. He and his children (who are Sheniyim) are forbidden to Yisraelim, and the third generation is permitted).
וכן נמי תקשה אמאי מצריך בפ' אלמנה לכה''ג (יבמות דף סח.) קרא דוכי תהיה לאיש זר לגר עמוני ומואבי דפוסלין בביאתם נילף במה הצד מחלל ועובד כוכבים ועבד כדפירשתי
Question #2: We can also ask why we require in Yevamos (68a) the verse Ki Sihyeh l'Ish to teach that an Amoni or Mo'avi convert disqualifies through Bi'ah. We should learn from a Tzad ha'Shavah from a Chalal and a Nochri or slave, like I explained!
ויש לומר כיון דבעובד כוכבים ועבד הולד ממזר ליכא למילף תו מינייהו פסול ביאה כיון דחמירי כולי האי דוולדן ממזר
Answer: Since from a Nochri or slave the child is a Mamzer, we cannot learn from them to disqualify through Bi'ah, since they are so stringent that the child is a Mamzer;
דדוקא רבי יהודה יליף בקדושין (שם) דגר פוסל בביאתו ממצרי ראשון אף על גב דבתו פסולה לבא בקהל אבל רבנן פליגי עליה דלית להו הך סברא
Only R. Yehudah learns in Kidushin (78a) that a convert disqualifies through Bi'ah, from a Mitzri Rishon, even though [a Mitzri Rishon's] daughter is forbidden to Yisraelim. Rabanan disagree with this reasoning.
ומתוך האי שינויא מתרצא נמי קושיא אחריתי בפרק הערל (יבמות דף עז.) דקאמר גר עמוני (הגהה בגליון, מהמהרש"א) בתו כשרה לכהונה
Support: This answers another question from Yevamos (77a). It says that the daughter of an Amoni convert is Kosher to Kehunah;
ופריך ונימא דפסול במה הצד דאלמנה לכה''ג וחלל ומשני דאיכא למפרך מה להצד השוה שבהן שכן יש בהן צד עבירה
The Gemara asks that we should say that she is Pasul, due to a Tzad ha'Shavah of a widow to a Kohen Gadol and a Chalal, and answers that we can challenge it. There is an Aveirah in both sources. (Even though a Chalal's Bi'ah is permitted, he results from an Aveirah.)
ואמאי לא קאמר מצרי ראשון יוכיח דהכי יליף בקדושין (דף עח.) לר' יהודה
Question: Why don't we say that a Mitzri Rishon is Yochi'ach? (No Aveirah was involved, yet his daughter is forbidden.) This is how R. Yehudah learns in Kidushin (78a)!
אלא כיון דבתו פסולה לקהל לא ילפינן מיניה פסול כהונה (הגהה בגליון, מהמהרש"א) אלא דוקא לר' יהודה
Answer: Since his daughter is disqualified to Kahal [Yisrael], we do not learn from him a Pesul Kehunah. Only R. Yehudah does.
וא''ת למאן דאמר (יבמות דף מה.) עובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל הולד כשר אם כן נילף דהיא עצמה מתחללת כדפי'
Question: According to the opinion (Yevamos 45a) that if a Nochri or slave had Bi'ah with a Bas Yisrael, the child is Kosher, if so we should learn that she herself is Mischaleles, like I explained!
ויש לומר דלא ילפינן מאיסור כהונה ומילתא אחריתי בהדה אלא לר' יהודה דוקא כדאשכחן בקדושין אבל לרבנן לית להו הך סברא:
Answer: We do not learn from Isurei Kehunah and another matter with it. Only R. Yehudah does, like we find in Kidushin. Rabanan disagree with this reasoning.