1)

CONTRADICTORY TESTIMONY [line 1]

נהרדעי אמרי אפילו אחד אומר מנה שחור ואחד אומר מנה לבן מצטרפים
(a)

(Chachamim of Neharde'a): Even if they argue about the color of the coins, the testimony is valid.

כמאן כרבי יהושע בן קרחה
(b)

Suggestion: This is like R. Yehoshua ben Korchah.

אימר דשמעת ליה לרבי יהושע בן קרחה היכא דלא מכחשו אהדדי היכא דמכחשי אהדדי מי אמר
(c)

Rejection: We know that R. Yehoshua ben Korchah joins testimonies only when they do not contradict each other. We have no source that he joins in this case!

אלא הוא דאמר כי האי תנא
(d)

Rather, Chachamim of Neharde'a hold like the following Tana;

דתניא אמר ר' שמעון בן אלעזר לא נחלקו בית שמאי ובית הלל על שתי כיתי עדים שאחת אומרת מאתים ואחת אומרת מנה שיש בכלל מאתים מנה
1.

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): Beis Hillel and Beis Shamai agree that if one pair of witnesses says that Reuven owes 100, and the other says that he owes 200, he must pay 100 (for all agree that he owes at least 100);

על מה נחלקו על כת אחת שבית שמאי אומרים נחלקה עדותן ובית הלל אומרים יש בכלל מאתים מנה
2.

They argue in a case that one witness says 100, and the other says 200. Beis Shamai consider this contradictory testimony (and Reuven is exempt). Beis Hillel obligate him to pay 100.

אחד אומר חבית של יין ואחד אומר חבית של שמן הוה עובדא ואתי לקמיה דרבי אמי חייביה רבי אמי לשלומי ליה חביתא דחמרא מיגו חביתא דמשחא
(e)

A case occurred in which one witness said that Reuven owed a barrel of wine, and one said that he owed a barrel of oil. R. Ami made Reuven pay a barrel of wine (which is worth less than oil).

כמאן כר"ש בן אלעזר
(f)

Suggestion: This is like R. Shimon ben Elazar.

אימר דאמר ר"ש [ב"א] היכא דיש בכלל מאתים מנה כי האי גוונא מי אמר
(g)

Objection: R. Shimon ben Elazar obligated in a case of 100 and 200., for 100 is included in 200. We have no source to say that he obligates regarding wine and oil!

לא צריכא לדמי
(h)

Answer: The case is, the witnesses argued about whether he owed the value of a barrel of wine or of oil.

אחד אומר בדיוטא העליונה ואחד אומר בדיוטא התחתונה אמר רבי חנינא מעשה בא לפני רבי וצירף עדותן:
(i)

A case occurred in which one witness said that Reuven borrowed money from Shimon on the top floor, and one said that he borrowed on the bottom floor. Rebbi joined the testimonies (like Rav Yehudah).

ומניין לכשיצא כו':
(j)

(Mishnah) Question: What is the source that when they leave...

תנו רבנן מניין לכשיצא לא יאמר הריני מזכה וחבירי מחייבין אבל מה אעשה שחבירי רבו עלי
(k)

(Beraisa) Question: What is the source that afterwards, a judge may not tell Ploni 'I wanted to acquit you, but they outnumbered me'?

תלמוד לומר (ויקרא יט) לא תלך רכיל בעמך ואומר (משלי יא) הולך רכיל מגלה סוד
(l)

Answer: It says "Lo Selech Rachil b'Amecha" and "Holech Rachil Megaleh Sod."

ההוא תלמידא דנפיק עליה קלא דגלי מילתא דאיתמר בי מדרשא בתר עשרין ותרתין שנין אפקיה רב אמי מבי מדרשא אמר דין גלי רזיא:
(m)

Once, a matter was said in the Beis Medrash, and it became known that a certain Talmid revealed it 22 years later. R. Ami expelled him from the Beis Medrash, and announced 'this person reveals secrets.'

2)

BRINGING A PROOF LATER [line 30]

(משנה) כל זמן שמביא ראיה סותר את הדין
(a)

(Mishnah): If a party later brings a proof, it overturns the verdict.

אמר לו כל ראיות שיש לך הבא מיכן עד שלשים יום מצא בתוך שלשים יום סותר
(b)

If Reuven was told to bring his proofs within 30 days, and he found proof within 30 days, it overturns the verdict;

לאחר שלשים יום אינו סותר
1.

If he found proof after 30 days, it does not overturn the verdict;

אמר רשב"ג מה יעשה זה שלא מצא בתוך שלשים ומצא לאחר שלשים
2.

R. Shimon ben Gamliel says, what should he have done? He did not find until after 30 days! (Therefore, it overturns the verdict.)

אמר לו הבא עדים ואמר אין לי עדים אמר הבא ראיה ואמר אין לי ראיה ולאחר זמן הביא ראיה ומצא עדים הרי זה אינו כלום
(c)

If Reuven was told to bring witnesses or a proof, and he said that he does not have; if he later finds witnesses or a proof, he may not use them;

אמר רשב"ג מה יעשה זה שלא היה יודע שיש לו עדים ומצא עדים לא היה יודע שיש לו ראיה ומצא ראיה
(d)

R. Shimon ben Gamliel says, what should he have done? He did not know at the time! (Therefore, he may use them.)

ראה שמתחייב בדין ואמר קרבו פלוני ופלוני ויעידוני או שהוציא ראיה מתחת פונדתו הרי זה אינו כלום:
1.

If he saw that he was going to lose the case, and said 'Ploni and Almoni, come to testify!', or he pulled a proof out of his belt, it is invalid.

אמר רבה בר רב הונא הלכה כרשב"ג
(e)

(Gemara - Rabah bar Rav Huna): The Halachah follows R. Shimon ben Gamliel (in the first law).

ואמר רבה בר רב הונא אין הלכה כדברי חכמים
(f)

(Rabah bar Rav Huna): The Halachah does not follow Chachamim.

פשיטא כיון דאמר הלכה כרשב"ג ממילא ידענא דאין הלכה כחכמים
(g)

Objection: Since the Halachah follows R. Shimon, obviously it does not follow Chachamim!

מהו דתימא הני מילי לכתחילה אבל דיעבד שפיר דמי קמ"ל דאי עביד מהדרינן ליה:
(h)

Answer: One might have thought that l'Chatchilah we follow R. Shimon, but if a judge ruled like Chachamim his verdict stands. Rabah teaches that this is not so.

אמר לו הבא עדים כו' אמר רשב"ג כו':
(i)

(Mishnah): Reuven was told to bring witnesses... R. Shimon ben Gamliel says...

אמר רבה בר רב הונא א"ר יוחנן הלכה כדברי חכמים
(j)

(Rabah bar Rav Huna): The Halachah follows Chachamim.

ואמר רבה בר רב הונא אמר רבי יוחנן אין הלכה כרשב"ג
(k)

(Rabah bar Rav Huna citing R. Yochanan): The Halachah does not follow R. Shimon ben Gamliel.

פשיטא כיון דאמר הלכה כדברי חכמים ממילא ידענא דאין הלכה כרשב"ג
(l)

Objection: Since the Halachah follows Chachamim, obviously it does not follow R. Shimon!

הא קמ"ל דבההיא אין הלכה כרשב"ג הא בכולהו הלכה כרשב"ג
(m)

Answer: He teaches that in this law, the Halachah does not follow R. Shimon ben Gamliel, but in all other Mishnayos, the Halachah follows him; he argues with Rabah bar bar Chanah;

לאפוקי מהא דאמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן כל מקום ששנה רשב"ג במשנתנו הלכה כמותו חוץ מערב וצידן וראיה אחרונה
1.

(Rabah bar bar Chanah citing R. Yochanan): The Halachah follows R. Shimon ben Gamliel in all Mishnayos, except for three: the Mishnah of an Arev, the Get in Tzidon, and the litigant who found a proof after he said that he does not have one.

ההוא ינוקא דתבעוהו לדינא קמיה דרב נחמן א"ל אית לך סהדי א"ל לא אית לך ראיה א"ל לא חייביה רב נחמן הוה קא בכי ואזיל
(n)

A child was summonsed to judgment in front of Rav Nachman. He was asked if he has witnesses or a proof, and he said that he does not. Rav Nachman obligated him, and the child left crying. (Tosfos - sometimes, we force minors to pay.)

שמעוהו הנך אינשי אמרו ליה אנן ידעינן במילי דאבוך
1.

Ploni and Almoni heard about this. They came and said 'we know about his father's affairs'!

אמר רב נחמן בהא אפילו רבנן מודו דינוקא במילי דאבוה לא ידע
2.

Rav Nachman: Even Chachamim admit in this case, for a child does not know about his father's affairs.

3)

A THIRD PARTY HOLDING A DOCUMENT [line 52]

ההיא איתתא דנפק שטרא מתותי ידה אמרה ליה ידענא בהאי שטרא דפריע הוה
(a)

A woman was holding a document (the lender and borrower entrusted her with it). She said 'I know that it was paid.'

הימנה רב נחמן
(b)

Version #1: Rav Nachman acted according to her words.

אמר ליה רבא לרב נחמן כמאן כרבי דאמר אותיות נקנות במסירה
(c)

Question (Rava): Is this like Rebbi, who says that a document is acquired by handing it over (therefore, it is like hers, and she is believed about it)?

אמר ליה שאני הכא דאי בעיא קלתיה
(d)

Answer (Rav Nachman): It is even like Chachamim. She is believed because she could have burned the document if she wanted.

איכא דאמרי לא הימנה רב נחמן
(e)

Version #2: Rav Nachman did not believe her.

אמר ליה רבא לרב נחמן והא אי בעיא (דף לא,ב) קלתיה
(f)

Question (Rava): She should be believed, for she could have burned the document if she wanted!

31b----------------------------------------31b
כיון דאיתחזק בבי דינא איבעיא קלתיה לא אמרינן
(g)

Answer (Rav Nachman): Once a document has been seen in Beis Din, one is not believed (to disqualify it) Migo (since) he could have burned it.

איתיביה רבא לרב נחמן סימפון שיש עליו עדים יתקיים בחותמיו
(h)

Question (Rava - Beraisa): A signed receipt is validated through the signatures;

אין עליו עדים ויצא מתחת ידי שליש או שיצא אחר חיתום שטרות כשר
1.

If it has no witnesses, and a third party holds it, or it is written on the loan document below the signatures, it is valid.

i.

Note: If a third party holds it, it is valid (the third party is believed, even though Beis Din saw the document). If it is written on the loan document below the signatures, it is valid (the lender would not allow them to taint his document unless he was really paid).

אלמא שליש מהימן תיובתא דרב נחמן <תיובתא>
(i)

Rav Nachman is refuted.

4)

BRINGING A PROOF LATER [line 7]

כי אתא רב דימי אמר ר' יוחנן לעולם מביא ראיה וסותר עד שיסתתם טענותיו ויאמר קרבו פלוני ופלוני והעידוני
(a)

(Rav Dimi citing R. Yochanan): One can always bring proofs, until he seals his claim (he says that he has no more proofs) and then says 'Ploni and Almoni, come testify for me!'

הא גופא קשיא אמרת יסתתם טענותיו אתאן לרבנן והדר אמרת קרבו איש פלוני ופלוני והעידוני אתאן לרשב"ג
(b)

Objection: The Reisha is like Chachamim (once he seals his claim, he cannot bring any proof), and the Seifa is like R. Shimon ben Gamliel (he cannot bring a proof that he had from the beginning, e.g. 'Ploni and Almoni, come testify for me!', but if he later finds a proof, he can bring it)!

וכי תימא כולה רשב"ג ופרושי קא מפרש מאי עד שיסתתם טענותיו עד שיאמר קרבו פלוני ופלוני והעידוני
1.

Suggestion: The entire teaching is like R. Shimon ben Gamliel. The Seifa explains the Reisha. 'Sealing his claim' is saying 'Ploni and Almoni, come testify for me!'

והא אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן כל מקום ששנה רבן שמעון בן גמליאל במשנתינו הלכה כמותו חוץ מערב וצידן וראיה אחרונה \
2.

Rejection: R. Yochanan said that the Halachah does not follow R. Shimon ben Gamliel in this case!

אלא כי אתא רב שמואל בר יהודה א"ר יוחנן לעולם מביא ראיה וסותר עד שיסתתם טענותיו ויאמרו לו הבא עדים ואומר אין לי עדים הבא ראיה ואומר אין לי ראיה
(c)

(Rav Shmuel bar Yehudah citing R. Yochanan): One can always bring proofs, until he says that he has no more witnesses or proofs;

אבל באו עדים ממדינת הים או שהיתה דיסקיא של אביו מופקדת ביד אחר הרי זה מביא ראיה וסותר
1.

If witnesses come from overseas, or if his father's documents were deposited with someone else, he may use them to overturn the verdict.

5)

WHO DECIDES WHERE THEY WILL BE JUDGED [line 24]

כי אתא רב דימי אמר רבי יוחנן התוקף את חבירו בדין אחד אומר נדון כאן ואחד אומר נלך למקום הוועד כופין אותו וילך למקום הוועד
(a)

(Rav Dimi citing R. Yochanan): If Reuven was an overbearing litigant, and he wanted to take Shimon to a local Beis Din, Shimon may insist that they go to the Beis ha'Va'ad (where there are great Chachamim, and Reuven will be embarrassed in front of them).

אמר לפניו רבי אלעזר רבי מי שנושה בחבירו מנה יוציא מנה על מנה
(b)

Objection (R. Elazar): If Shimon owes 100 Zuz to Reuven, must Reuven spend 100 Zuz travelling to the Beis ha'Va'ad?!

אלא כופין אותו ודן בעירו
(c)

(R. Elazar): Rather, Reuven can force Shimon to go to a Beis Din in their city.

איתמר נמי א"ר ספרא <אמר רבי יוחנן> שנים שנתעצמו בדין א' אומר נדון כאן ואחד אומר נלך למקום הוועד כופין אותו ודן בעירו
(d)

(Rav Safra): If Levi and Yehudah were quarreling, and Levi wants to go to a local Beis Din, and Yehudah wants to go to the Beis ha'Va'ad, Levi can force him to be judged here;

ואם הוצרך דבר לשאול כותבין ושולחין
1.

If the local Beis Din does not know the law, they will (send a message and) ask the Beis ha'Va'ad.

ואם אמר כתבו ותנו לי מאיזה טעם דנתוני כותבין ונותנין לו
2.

If a litigant asks to know the reason for the verdict, they write it for him.

והיבמה הולכת אחר היבם להתירה
3.

A Yevamah goes to the Yavam to do Chalitzah.

עד כמה
(e)

Question: How far does her obligation extend?

אמר רבי אמי אפילו מטבריא לצפורי
(f)

Answer (R. Ami): She must go even from Tiverya to Tzipori (even though Tiverya has a greater Beis Din).

אמר רב כהנא מאי קרא (דברים כד) וקראו לו זקני עירו ולא זקני עירה
(g)

(Rav Kahana): He learns from "v'Kor'u Lo Ziknei Iro (of his city)", not the Zekenim of her city.

אמר אמימר הילכתא כופין אותו וילך למקום הוועד
(h)

(Ameimar): The Halachah is, we force him to go to the Beis ha'Va'ad.

א"ל רב אשי לאמימר והא אמר רבי אלעזר כופין אותו ודן בעירו
(i)

Question (Rav Ashi): R. Elazar taught that he can force him to go to a Beis Din in their city!

הני מילי היכא דקאמר ליה לוה למלוה אבל מלוה (משלי כב) עבד לוה לאיש מלוה
(j)

Answer: The lender can force the borrower (whether he wants to be judged here or in the Beis ha'Va'ad) - "v'Eved Loveh l'Ish Malveh."

שלחו ליה למר עוקבא לדזיו ליה כבר בתיה שלם עוקבן הבבלי קבל קדמנא ירמיה אחי העביר עלי את הדרך ואמרו לו השיאוהו ויראה פנינו בטבריא
(k)

The Beis Din of Tiverya sent to Mar Ukva (in Bavel): Ukvan (of Bavel) claims that his brother Yirmeyah castrated him (some say - monetarily cheated him). Tell him (Yirmeyah) to come to you for judgment, and force him be judged (here) in Tiverya.

הא גופא קשיא אמרת אמרו לו אלמא דיינוה אתון השיאוהו ויראה פנינו בטבריא אלמא שדרוהו הכא
(l)

Question: 'Tell him' implies that Mar Ukva should judge him. 'Force him to be judged in Tiverya' implies that Mar Ukva should send him here!

אלא הכי קאמרי אמרו ליה דיינו אתון אי ציית ציית ואי לא השיאוהו ויראה פנינו בטבריא
(m)

Answer #1: They told him, you should judge him (there). If he does not listen, persuade him to come before us in Tiverya.

רב אשי אמר דיני קנסות הוה ובבבל לא דיינו דיני קנסות
(n)

Answer #2 (Rav Ashi): It was a case of a fine, which we do not judge in Bavel;

והא דשלחו ליה הכי כדי לחלוק כבוד למר עוקבא:
1.

They sent to Mar Ukva (even though he could not judge it) to show honor to him.