PEREK ECHAD DINEI MAMONOS
1)

THE DIFFERENCES BETWEEN MONETARY AND CAPITAL CASES [line 1]

מסכת סנהדרין פרק ד (דף לב,א) אחד דיני ממונות ואחד דיני נפשות בדרישה ובחקירה שנאמר (ויקרא כד) משפט אחד יהיה לכם
(a)

(Mishnah): The same laws of Drishah v'Chakirah apply to monetary and capital cases - "Mishpat Echad Yihyeh Lachem."

מה בין דיני ממונות לדיני נפשות
(b)

The following are different in monetary and capital cases:

דיני ממונות בשלשה ודיני נפשות בעשרים ושלשה
1.

Monetary cases require three judges. Capital cases require 23;

דיני ממונות פותחין בין לזכות בין לחובה ודיני נפשות פותחין לזכות ואין פותחין לחובה
2.

In monetary cases, the judges may begin their discussion with an opinion for Zechus or Chiyuv. Capital cases must begin with Zechus;

דיני ממונות מטין על פי אחד בין לזכות בין לחובה ודיני נפשות מטין על פי אחד לזכות ועל פי שנים לחובה
3.

In monetary cases, a majority of one suffices for Zechus or Chiyuv. In capital cases, a majority of one suffices for Zechus, but a majority of two is needed for Chiyuv;

דיני ממונות מחזירין בין לזכות בין לחובה דיני נפשות מחזירין לזכות ואין מחזירין לחובה
4.

In monetary cases, we can overturn a verdict of Zechus or Chiyuv. In capital cases, we can overturn a verdict of Chiyuv, but not of Zechus.

דיני ממונות הכל מלמדין זכות וחובה דיני נפשות הכל מלמדין זכות ואין הכל מלמדין חובה
5.

In monetary cases, anyone (even Talmidim) can give a reason for Zechus or Chiyuv. In capital cases, anyone can give a reason for Zechus, but not everyone can give a reason for Chiyuv.

דיני ממונות המלמד חובה מלמד זכות והמלמד זכות מלמד חובה דיני נפשות המלמד חובה מלמד זכות אבל המלמד זכות אין יכול לחזור וללמד חובה
6.

In monetary cases, one who gave a reason for Zechus can give a reason for Chiyuv, or vice-versa. In capital cases, one who gave a reason for Chiyuv can give a reason for Zechus, but one who gave a reason for Zechus cannot give a reason for Chiyuv.

דיני ממונות דנין ביום וגומרין בלילה דיני נפשות דנין ביום וגומרין ביום
7.

Monetary cases must be started during the day, and they can be finished at night. Capital cases are started and finished during the day.

דיני ממונות גומרין בו ביום בין לזכות בין לחובה דיני נפשות גומרין בו ביום לזכות וביום שלאחריו לחובה
8.

Monetary cases are judged and finished on the same day, for Zechus or Chiyuv. Capital cases can be finished on the same day for Zechus, but a verdict of Chiyuv cannot be given until the next day;

לפיכך אין דנין לא בערב שבת ולא בערב יום טוב
i.

Therefore, we do not begin capital cases on Erev Shabbos or Erev Yom Tov.

דיני ממונות הטמאות והטהרות מתחילין מן הגדול דיני נפשות מתחילין מן הצד
9.

In monetary cases or questions of Tum'ah, the greatest Chacham begins (gives his opinion). In capital cases, we may not begin with the greatest Chacham.

הכל כשרין לדון דיני ממונות ואין הכל כשרין לדון דיני נפשות אלא כהנים לוים וישראלים המשיאין לכהונה:
10.

Everyone (even a Mamzer) may judge monetary cases, but capital cases require Kohanim, Leviyim or Yisraelim who may marry a Bas Kohen.

דיני ממונות מי בעינן דרישה וחקירה
(c)

(Gemara) Question: Do monetary cases really require Drishah v'Chakirah?

ורמינהו שטר שזמנו כתוב באחד בניסן בשמיטה ובאו עדים ואמרו היאך אתם מעידין על שטר זה והלא ביום פלוני עמנו הייתם במקום פלוני שטר כשר ועדיו כשרין חיישינן שמא איחרוהו וכתבוהו
1.

Contradiction (Beraisa): If Yo'av and Michah were signed on a document dated 'Nisan 1, in Shemitah (in the place Ploni)', and Reuven and David said 'they were with us that day elsewhere (too far to get to Ploni the same day)', the document and its witnesses are Kesherim. We assume that it was postdated.

ואי סלקא דעתך בעינן דרישה וחקירה היכי חיישינן שמא איחרוהו וכתבוהו
2.

This shows that we do not require Drishah v'Chakirah (it is primarily to enable Hazamah)!

וליטעמיך תיקשי לך מתני'
3.

Question: Why didn't we ask from a Mishnah?

שטרי חוב המוקדמין פסולים והמאוחרים כשרין
i.

(Mishnah): Predated loan documents are disqualified (because they can be used to swindle), postdated loan documents are Kesherim.

ואי סלקא דעתך בעינן דרישה וחקירה מאוחרין אמאי כשרין
ii.

If we require Drishah v'Chakirah, why are they Kesherim?

הא לא קשיא דעדיפא מינה קאמרינן דאפי' אחד בניסן בשמיטה דלא שכיחי אינשי דמוזפי דליכא למימר שמא איחרוהו וכתבוהו דלא מרע לשטריה
4.

Answer: The Beraisa is a bigger Chidush. Even though it is unlikely that one would postdate a document and give a date in Shemitah, since it looks suspicious (people usually refrain from lending in Shemitah, lest the loan be cancelled), we assume that this was the case;

אפ"ה כיון דשביעית סופה משמטת מכשרינן
i.

Shemitah does not cancel loans until the end of Shemitah, therefore the document is valid.

מ"מ קשיא:
(d)

The contradiction has not been resolved yet.

סימן חרפ"ש: א"ר חנינא דבר תורה אחד דיני ממונות ואחד דיני נפשות בדרישה ובחקירה שנאמר משפט אחד יהיה לכם
(e)

Answer #1 (R. Chanina): Our Mishnah teaches that mid'Oraisa, the same laws of Drishah v'Chakirah apply to monetary and capital cases - "Mishpat Echad Yihyeh Lachem";

ומה טעם אמרו דיני ממונות לא בעינן דרישה וחקירה כדי שלא תנעול דלת בפני לוין
1.

Chachamim enacted that monetary cases do not require Drishah v'Chakirah, due to Ne'ilas Delet (lest one be deterred from lending, out of fear that the witnesses will remember the loan but forget Drishos or Chakiros, and he will be unable to collect).

32b----------------------------------------32b
אלא מעתה (דף לב,ב) טעו לא ישלמו
(f)

Question: If so, we should say that Beis Din does not pay if they err (since they could not interrogate the witnesses)!

כל שכן שתנעול דלת בפני לווין
(g)

Answer: All the more so, that would discourage people from lending!

רבא אמר מתניתין דהכא בדיני קנסות ואידך בהודאות והלואות
(h)

Answer #2 (Rava): Our Mishnah discusses fines (Ne'ilas Delet does not apply, so no enactment was made). The Beraisa discusses admissions and loans (in which Drishah v'Chakirah was abolished).

רב פפא אמר אידי ואידי בהודאה והלואה כאן בדין מרומה כאן בדין שאינו מרומה
(i)

Answer #3 (Rav Papa): Both discuss admissions and loans. Our Mishnah discusses a Din Merumeh (when Beis Din senses that the claim is false). The Beraisa discusses a normal case.

כדריש לקיש דריש לקיש רמי כתיב (ויקרא יט) בצדק תשפוט עמיתך וכתיב (דברים טז) צדק צדק תרדף
1.

Contradiction (Reish Lakish): It says "b'Tzedek Tishpot Amisecha", and it says "Tzedek Tzedek Tirdof" (one must be extra zealous to reach the correct verdict)!

הא כיצד כאן בדין מרומה כאן בדין שאין מרומה
2.

Answer #1 (Reish Lakish): One must be extra zealous in a Din Merumeh.

רב אשי אמר מתניתין כדשנין קראי אחד לדין וא' לפשרה
3.

Answer #2 (Rav Ashi): (We resolve the Mishnah and Beraisa like R. Chanina or Rava.) "Tzedek Tzedek Tirdof" teaches to equally pursue Din (letter of the law) or compromise.

כדתניא צדק צדק תרדף אחד לדין ואחד לפשרה כיצד שתי ספינות עוברות בנהר ופגעו זה בזה אם עוברות שתיהן שתיהן טובעות בזה אחר זה שתיהן עוברות
i.

(Beraisa): "Tzedek Tzedek Tirdof" - equally pursue Din and compromise. If two ships encounter each other in a narrow river, if they try to pass at the same time, both will sink. If they go one after the other, both will pass.

וכן שני גמלים שהיו עולים במעלות בית חורון ופגעו זה בזה אם עלו שניהן שניהן נופלין בזה אחר זה שניהן עולין
ii.

The same applies to two camels ascending (in opposite directions) the incline to Beis Choron, and they meet at the peak (it is wide enough for only one). If they go at the same time, they will fall. If one waits for the other, both will pass;

הא כיצד טעונה ושאינה טעונה תידחה שאינה טעונה מפני טעונה קרובה ושאינה קרובה תידחה קרובה מפני שאינה קרובה
iii.

If one was laden and the other empty, the laden one goes first. If one was near its city and the other far, the far one goes first;

היו שתיהן קרובות שתיהן רחוקות הטל פשרה ביניהן ומעלות שכר זו לזו
iv.

If they are equal, make a compromise between them. The one that waits receives compensation.

ת"ר צדק צדק תרדף הלך אחר ב"ד יפה אחר רבי אליעזר ללוד אחר רבן יוחנן בן זכאי לברור חיל
(j)

(Beraisa): "Tzedek Tzedek Tirdof" - go to a good Beis Din, e.g. to R. Eliezer in Lud, or to R. Yochanan Ben Zakai in Beror Chayil.

תנא קול ריחים בבורני שבוע הבן שבוע הבן
(k)

(Beraisa): If a mill is heard in Boreni, this hints to (grinding spices to cure the wound of) a circumcision (when the king decreed against circumcision, they could not openly announce it);

אור הנר בברור חיל משתה שם משתה שם
1.

A lamp burning (by day, or many lamps at night) in Beror Chayil is a sign of a circumcision feast.

ת"ר צדק צדק תרדף הלך אחר חכמים לישיבה אחר ר' אליעזר ללוד אחר רבן יוחנן בן זכאי לברור חיל אחר רבי יהושע לפקיעין אחר רבן גמליאל ליבנא אחר רבי עקיבא לבני ברק אחר רבי מתיא לרומי אחר רבי חנניא בן תרדיון לסיכני אחר ר' יוסי לציפורי אחר רבי יהודה בן בתירה לנציבין אחר רבי יהושע לגולה אחר רבי לבית שערים אחר חכמים ללשכת הגזית:
(l)

(Beraisa): "Tzedek Tzedek Tirdof" - go to the Beis ha'Va'ad: to R. Eliezer in Lud, to R. Yochanan Ben Zakai in Beror Chayil... or to the Great Sanhedrin in Lishkas ha'Gazis.

2)

WE BEGIN MONETARY CASES WITH ZECHUS [line 32]

דיני ממונות פותחין כו':
(a)

(Mishnah): In monetary cases, we begin...

היכי אמרינן
(b)

Question: How do we begin (to interrogate the witnesses, for Zechus, in capital cases)?

אמר רב יהודה הכי אמרינן להו מי יימר כדקאמריתו
(c)

Answer #1 (Rav Yehudah): We say 'who says that it was like you say?!'

א"ל עולא והא חסמינן להו
(d)

Objection (Ula): This will make them retract!

וליחסמו
1.

Question: What is wrong with that?

מי לא תניא רבי שמעון בן אליעזר אומר מסיעין את העדים ממקום למקום כדי שתיטרף דעתן ויחזרו בהן
i.

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): We make the witnesses move from place to place, perhaps this will confound them and they will decide not to testify.

מי דמי התם ממילא קא מידחו הכא קא דחינן להו בידים
2.

Answer: We encourage them to retract on their own (if they are lying). We do not induce them to retract (perhaps they are telling the truth)!.

אלא אמר עולא הכי אמרינן יש לך עדים להזימם
(e)

Answer #2 (Ula): We ask the defendant if he has witnesses to Mezim them.

א"ל רבה וכי פותחין בזכותו של זה שהיא חובתו של זה
(f)

Objection (Rabah): Do we begin with Zechus for the defendant that is (mortal) liability for the witnesses?!

ומי הויא חובתו
1.

Question: (If Mezimim come now,) this is not liability for the witnesses!

והתנן אין עדים זוממין נהרגין עד שיגמר הדין
i.

(Mishnah): Edim Zomemim are killed only if there was a final verdict to kill the defendant.

הכי אמינא אילו שתיק האי עד דמיגמר דיניה ומייתי עדים ומזים להו הויא ליה חובתו של זה
2.

Correction: Rabah meant that do we begin with Zechus for the defendant, which (if there would be a final verdict before Mezimim were brought) could obligate witnesses to die?!

אלא אמר רבה אמרינן ליה יש לך עדים להכחישן
(g)

Answer #3 (Rabah): We ask the defendant if he has witnesses to contradict them.

רב כהנא אמר מדבריכם נזדכה פלוני
(h)

Answer #4 (Rav Kahana): We say 'from your words, Ploni is innocent.'

אביי ורבא דאמרי תרוייהו אמרי' ליה אי לא קטלת לא תדחל
(i)

Answer #5 (Abaye and Rava): We tell Ploni 'if you did not kill, don't worry. (You will not be killed.)'

רב אשי אמר כל מי שיודע לו זכות יבא וילמד עליו
(j)

Answer #6 (Rav Ashi): We say ''whoever knows Zechus for Ploni, let him come and say it!'

תניא כוותיה דאביי ורבא רבי אומר (במדבר ה) אם לא שכב איש אותך ואם לא שטית וגו' (דף לג,א) מיכן שפותחין בדיני נפשות תחלה לזכות:
1.

Support (for Abaye and Rava - Beraisa - Rebbi): "Im Lo Shachav..." teaches that in capital cases we begin with Zechus.