1)

ON WHICH DAYS WE MAY JUDGE (Yerushalmi Halachah 6 Daf 22a)

משנה דיני ממונות גומרין בו ביום בין לזכות בין לחובה ודיני נפשות גומרין בו ביום לזכות וביום של אחריו לחובה

(a)

(Mishnah): Monetary cases are finished on the same day, for Zechus or Chiyuv. Capital cases can be finished on the same day for Zechus, and on the next day for Chovah;

לפיכך אין דנין לא בערב שבת ולא בערב יום טוב:

1.

Therefore, we do not begin [capital cases] on Erev Shabbos or Erev Yom Tov.

גמרא תני העד אין מלמד לא זכות ולא חובה מנלן

(b)

(Gemara - Beraisa): A witness may not give a reason for Zechus, and not for Chovah. What is the source for this?

שנאמר ועד לא יענה בנפש למות.

(c)

Answer #1: We learn from "v'Ed Lo Ya'aneh b'Nefesh Lamus." (The verse really says "v'Ed Echad..."; we expound "Echad" below.)

ומניין שאף הוא אין מלמד (לא זכות ולא - הגהות ר' יוסף דיננער, מיכל המים ויפה עיניים מוחקו) חובה

1.

Question: And what is the source that [the accused himself] may not give a reason for Chovah?

ת"ל (והוא) [צ"ל אחד - קרבן העדה] לא יענה בנפש למות.

2.

Answer: We learn from "Echad Lo Ya'aneh b'Nefesh Lamus."

ריש לקיש אמר פעמים שאדם רואה את עצמו מזדמם ומפליג דבריו שלא ימות.

(d)

Answer #2: (Reish Lakish): Sometimes [a witness] sees (fears that after the Nidon is convicted,) he [himself] will be Huzam (and killed. To evade this, he) will say anything so [the Nidon] will not [be sentenced to] die.

מניין שצריכין שני ימים סמוכין זה לזה.

(e)

Question: What is the source that we need two consecutive days [for capital cases? The Gemara digresses, and returns to this question below.]

ר' חזקיה ר' אחי בשם ר' אבהו אסור לדון דיני ממונות בערב שבת.

1.

(R. Chizkiyah citing R. Achi citing R. Avahu): One may not [begin to] judge monetary cases on Erev Shabbos.

והדא מתני' פליגא לפיכך אין דנין לא בערב שבת ולא בערב יום טוב דיני נפשות. הא דיני ממונות דנין.

2.

Question #1: Our Mishnah disagrees! "Therefore, we do not begin on Erev Shabbos or Erev Yom Tov" (because we cannot convict on the same day in) capital cases. However, monetary cases we judge [on Erev Shabbos]!

ותני ר' חייה כן דנין דיני ממונות בערב שבת ואין דנין דיני נפשות בערב שבת.

3.

Question #2 (R. Chiyah's Beraisa): We judge monetary cases on Erev Shabbos. We do not judge capital cases on Erev Shabbos!

אמר כאן להלכה כאן למעשה.

4.

Answer: This is the Halachah, and this is what we do in practice. (The Halachah is like our Mishnah and the Beraisa, that we do not begin capital cases on Erev Shabbos, but we may begin monetary cases. In practice, we forbid mid'Rabanan, like R. Avahu.)

ויידונו אותו בערב שבת ויגמר דינו בשבת ויהרג למוצאי שבת

(f)

Continuation of Question (e): We should [begin to] judge him on Erev Shabbos, finish his Din on Shabbos, and kill him on Motza'ei Shabbos!

אם אומר את כן נמצא דינו משתקע.

(g)

Answer: If you say so, his Din is delayed.

ריש לקיש בעי וידונו אותו (בשבת) [צ"ל בערב שבת - גליון אפרים] ויגמר דינו בשבת ויהרג בשבת.

(h)

Question (Reish Lakish): We should [begin to] judge him on Erev Shabbos, finish his Din on Shabbos, and kill him on Shabbos!

מה אם עבודה שדוחה שבת רציחת מצוה דוחה אותה שנאמר מעם מזבחי תקחנו למות שבת שהעבודה דוחה אותה אין דין שתהא רציחת מצוה דוחה אותה.

1.

Avodah [of Korbanos] overrides Shabbos, and the Mitzvah of execution overrides it (Avodah), for it says "me'Im Mizbechi Tikachenu Lamus" (if a Kohen is Chayav Misah, and he is at the Mizbe'ach about to serve, we immediately remove him and execute him). Shabbos, which Avodah overrides, all the more so the Mitzvah of execution should override it (Shabbos)!

ר' לא בשם ר' ינאי מיכן לבתי דינין שלא יהו דנין בשבת

(i)

Answer (R. La citing R. Yanai): This [verse brought below] teaches that we do not judge on Shabbos;

מאי טעמא נאמר כאן בכל מושבותיכם ונאמר להלן והיו אלה לכם לחוקת משפט לדורותיכם בכל מושבותיכם מה להלן בבית דין הכתוב מדבר אף כאן בב"ד הכתוב מדבר:

1.

What is the reason? It says here [about Shabbos] "b'Chol Moshvoseichem", and it says there [about Misas Beis Din] "v'Hayu Elu Lachem l'Chukas Mishpat l'Doroseichem b'Chol Moshvoseichem" - just like there it discusses in Beis Din, also here the verse discusses [not doing Melachah on Shabbos even] in Beis Din.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF