SHEVUOS 14 (17 Iyar 5785) - Dedicated by Mr. and Mrs. Yakov Blumenkopf in honor of the Yahrzeit of her mother, Shifra Tzipora bas Chaim Shmuel (Sophie Pik) z'l, and also in memory of his mother, Chana Hendel bas Avraham Yosef (Ann Blumenkopf) z'l whose Yahrzeit is 26 Iyar.
1)

WHAT ATONES FOR THE KOHANIM? (cont.)

אביי אמר אפי' תימא ר' יהודה הכי קאמר
(a)

Answer #2 (Abaye): The Beraisa can be R. Yehudah. It asked as follows:

מעתה אין להם כפרה בטומאת מקדש וקדשיו
1.

Question: We should say that the bull does not atone for them for Tum'ah of the Mikdash or Kodshim, and nothing would atone for them for Tum'ah!

כשהוא אומר יכפר על הכהנים מצינו שיש להן כפרה בשאר עבירות
2.

Answer #1: "Yechaper v'Al ha'Kohanim" proves that they get atonement for other transgressions;

וכמו דמצינו שיש להן כפרה בשאר עבירות כך יש להן כפרה (דף יד,א) בטומאת מקדש וקדשיו
i.

Since they get atonement for other transgressions, presumably they get atonement also for Tum'ah.

במה הם מתכפרין מוטב שיתכפרו בפרו של אהרן שהרי הותר מכללו אצל ביתו
ii.

It is more reasonable to say that they get atonement through the Kohen Gadol's bull, for it atones for more than it says. It atones also for "Beiso";

ואל יתכפרו בשעיר הנעשה בפנים שהרי לא הותר מכללו
iii.

We do not find that the inner goat atones for more than Yisraelim.

ואם נפשך לומר הרי הוא אומר (תהילים קלה) בית אהרן ברכו את ה' וגו'
3.

Answer #2: Alternatively, we can learn from "Beis Aharon Borechu Es Hash-m."

ומאי אם נפשך לומר
(b)

Question: What forced the Tana to give an alternative answer? How could one challenge the first answer?

וכ"ת ביתו כתיב כולן קרויין ביתו שנא' בית אהרן ברכו את ה' יראי ה' ברכו את ה'
(c)

Answer: The Torah says (only) "Beiso". Therefore, the Tana shows that all Kohanim are called Beiso.

והאי אשר לעם להכי הוא דאתא האי מיבעי ליה דקאמר רחמנא מדעם ליהוי
(d)

Question: (Above, we learned from "la'Am" that the inner goat does not atone for Kohanim.) We need "la'Am" to teach that the congregation pays for it!

ההוא (ויקרא טז) מומאת עדת בני ישראל נפקא
(e)

Answer: That is learned from "ume'Es Adas Bnei Yisrael."

והאי אשר לו להכי הוא דאתא האי מיבעי ליה לכדתניא
(f)

Question: (Above, we thought to learn from "Asher Lo" that the bull does not atone for Kohanim.) "Asher Lo" is needed to teach the following!

משלו הוא מביא ואינו מביא משל צבור
1.

(Beraisa): The Kohen Gadol pays for the bull himself. The congregation does not pay;

יכול לא יביא משל צבור שאין הצבור מתכפרין בו אבל יביא משל אחיו הכהנים שאחיו הכהנים מתכפרין בו
i.

Suggestion: Perhaps the congregation does not pay, because it does not atone for them, but Kohanim pay, for it atones for them!

ת"ל (ויקרא טז) אשר לו
ii.

Rejection: "Asher Lo."

יכול לא יביא ואם הביא כשר
iii.

Suggestion: Perhaps the Kohanim should not pay, but if they did, it is Kosher!

ת"ל שוב אשר לו הכתוב שנה עליו לעכב
iv.

Rejection: Another verse repeats "Asher Lo" to teach that even b'Diavad, it is invalid.

תנא הכי קא קשיא ליה מאי שנא בדעם דלא מכפר דלא קא חסרי ביה ממונא דכתיב אשר לעם בדאהרן נמי לא קא חסרי ביה ממונא
(g)

Answer: The Tana asked, just like goat of the congregation does not atone for the Kohanim, because they do not pay for it, also the bull should not atone for Kohanim, for also they do not pay for it!

וקאמר כולן קרויין ביתו
1.

He answered that Kohanim are called Beiso.

בשלמא לר"ש היינו דכתיב תרי וידוין ודם הפר חד כנגד שעיר הנעשה בפנים וחד כנגד שעיר הנעשה בחוץ וחד כנגד שעיר המשתלח
(h)

Question: According to R. Shimon, we understand why the Torah teaches about two confessions (over the bull) and the (sprinkling of its) blood. These atone for the Kohanim for the three atonements Yisraelim get from the inner and outer goats and the goat that is sent;

אלא לר' יהודה תרי וידוין ודם הפר ל"ל בחד וידוי ודמו סגיא
1.

However, according to R. Yehudah, the goat that is sent atones also for Kohanim. One confession and the blood should suffice!

אחד לו ואחד לביתו
(i)

Answer: The extra confession is to atone for himself before he atones for the Kohanim;

כדתנא דבי רבי ישמעאל כך היא מדת הדין נוהגת מוטב יבוא זכאי ויכפר על החייב ואל יבוא חייב ויכפר על החייב:
1.

(Beraisa - Tana d'Vei R. Yishmael): It is proper that the one making atonement for others should already have atonement himself.

PEREK YEDI'OS HA'TUM'AH
2)

YEDI'OS OF TUM'AH

מסכת שבועות פרק ב (דף יד,א משנה) ידיעות הטומאה שתים שהן ארבע
(a)

(Mishnah): There are two primary Yedi'os (awarenesses) of Tum'ah. There are four in all:

נטמא וידע ונעלמה ממנו הטומאה וזכור את הקדש
1.

He knew that he became Tamei, then forgot and knowingly ate Kodshim;

נעלם ממנו הקדש וזכור את הטומאה
2.

He knew that he became Tamei, then forgot (that this meat is) Kodesh and ate it;

נעלמו ממנו זה וזה ואכל את הקדש ולא ידע ומשאכל ידע הרי זה בעולה ויורד
3.

He forgot the Tum'ah and the Kodesh, and after eating it he found out. In all these cases, he brings an Oleh v'Yored.

נטמא וידע ונעלמה ממנו טומאה וזכור את המקדש
4.

He knew that he became Tamei, then forgot and knowingly entered the Mikdash;

נעלם ממנו מקדש וזכור את הטומאה
5.

He knew that he became Tamei, then forgot the (place of the) Mikdash and entered;

נעלם ממנו זה וזה ונכנס למקדש ולא ידע ומשיצא ידע הרי זה בעולה ויורד:
6.

He forgot the Tum'ah and the Mikdash, and after he left he found out. In all these cases, he brings an Oleh v'Yored.

אחד הנכנס לעזרה ואחד הנכנס לתוספת העזרה
(b)

The same law applies to one who enters the Azarah (Chatzer) of the Mikdash, or a (valid) addition to it;

שאין מוסיפין על העיר ועל העזרות אלא במלך ונביא ואורים ותומים וסנהדרין של שבעים ואחד ובשתי תודות ובשיר ובית דין מהלכין ושתי תודות אחריהן וכל ישראל אחריהם:
1.

To add onto Yerushalayim or the Azarah, we need a king, a Navi, the Urim v'Tumim, the great Sanhedrin of 71, two of the loaves that accompaniy a Korban Todah, and Shirah. Beis Din must walk (around the addition) , with the loaves after them, and all of Yisrael after them.

14b----------------------------------------14b
(דף יד,ב ) הפנימית נאכלת והחיצונה נשרפת
2.

The inner loaf is eaten, and the outer loaf is burned.

וכל שלא נעשית בכל אלו הנכנס לשם אין חייב עליה:
3.

If an addition was made without all this, one who enters there (b'Tum'ah) is exempt.

נטמא בעזרה ונעלמה ממנו טומאה וזכור את המקדש נעלם הימנו מקדש וזכור הטומאה נעלם ממנו זה וזה
(c)

If one became Tamei in the Azarah, then forgot the Tum'ah but remembered (that he was in) the Azarah; or, if he remembered that he was Tamei, but forgot the Azarah; or, he forgot both:

והשתחוה או ששהה בכדי השתחואה או בא לו בארוכה חייב
1.

If he bowed (before leaving), or delayed the time needed to bow, or did not leave on the shortest path, he is liable;

בקצרה פטור
2.

If he left on the shortest path, he is exempt.

זו היא מצות עשה שבמקדש שאין חייבין עליה
(d)

This is a Mitzvas Aseh (that he must leave on the shortest path) to which the Korbanos for a mistaken Hora'ah (ruling of the great Sanhedrin which caused most of Yisrael to transgress a Mitzvah involving Kares) do not apply.

ואיזו היא מצות עשה שבנדה שחייבין עליה
(e)

There is a Mitzvas Aseh regarding Nidah to which the Korbanos for a mistaken Hora'ah do apply:

היה משמש עם הטהורה ואמרה לו נטמאתי ופירש מיד חייב מפני שיציאתו הנאה לו כביאתו:
1.

If a woman told her husband during relations that she felt a flow of blood that makes her a Nidah, if he withdraws the Ever (while it is still in erection), he is Chayav Kares, because withdrawing it is pleasurable, just like inserting it. (Rather, he must not withdraw it until the erection ceases.)

רבי אליעזר אומר השרץ ונעלם ממנו על העלם שרץ חייב ואינו חייב על העלם מקדש
(f)

R. Eliezer says, "Sheretz Tamei v'Nelam" teaches that he brings a Korban only if he forgot the Tum'ah, but not if he forgot the Mikdash;

רבי עקיבא אומר ונעלם ממנו והוא טמא על העלם טומאה חייב ואינו חייב על העלם מקדש
(g)

R. Akiva says, "v'Nelam Mimenu v'Hu Tamei" - he brings a Korban only if he forgot the Tum'ah, but not if he forgot the Mikdash. (The Gemara will explain what they argue about.)

ר' ישמעאל אומר ונעלם ונעלם שתי פעמים לחייב על העלם טומאה ועל העלם מקדש:
(h)

R. Yishmael says, it says 'v'Ne'elam' twice, to obligate in both cases, i.e. forgetting the Tum'ah or the Mikdash.

אמר רב פפא לאביי שתים שהן ארבע שתים שהן שש הויין
(i)

(Gemara - Rav Papa) Question: Why does the Mishnah say that there are four Yedi'os in all? Really there are six!

ידיעות הטומאה תחלה וסוף
1.

There is Yedi'ah of the Tum'ah at the beginning and at the end;

ידיעות הקודש תחלה וסוף
2.

There is Yedi'ah of the Kodesh at the beginning and at the end;

ידיעות מקדש תחלה וסוף
3.

There is Yedi'ah of the Mikdash at the beginning and at the end!

ולטעמיך תמני הויין
4.

Question: Why didn't Rav Papa say that there are eight cases?

דהא איכא טומאה דקודש וטומאה דמקדש תחלה וסוף
i.

Each of the two Yedi'os of Tum'ah is really two cases, i.e. when he later ate Kodshim, or entered the Mikdash!

הא לא קשיא שם טומאה אחת היא
5.

Answer: Both are considered a Yedi'ah of Tum'ah, so we do not distinguish them.

מכל מקום שית הויין
6.

Question: Really there are six!

אמר רב פפא לעולם תמני הויין
(j)

Answer (Rav Papa): Really, there are eight Yedi'os (like suggested above);

ארבעי קמייתא דלא מייתן ליה לידי קרבן לא קא חשיב ארבעה בתרייתא דמייתן ליה לידי קרבן קא חשיב
1.

Version #1: The Tana counts only the four Yedi'os at the end, for these Yedi'os cause him to bring a Korban.

ואיכא דאמרי אמר רב פפא לעולם תמני הויין וארבעי קמייתא דליתנהו בכל התורה כולה קא חשיב
2.

Version #2: The Tana counts only the four Yedi'os at the beginning, for these are unique to Tum'ah in the Mikdash or with Kodshim;

ארבעי בתרייתא דאיתנהו בכל התורה כולה לא קא חשיב
i.

Regarding other Aveiros for which one bring a Korban, one is liable even if he had Yedi'ah only at the end.

3)

IGNORANCE OF THE LAWS

בעי רב פפא נעלמו ממנו הלכות טומאה מהו
(a)

Question (Rav Papa): What is the law if he forgot the laws of Tum'ah?

היכי דמי
1.

Question: What is the case?

אילימא דלא ידע אי שרץ טמא אי צפרדע טמא
i.

Suggestion: He does not know which rodents are Metamei and which are not.

זיל קרי בי רב הוא
ii.

Rejection: Even children learn this. Surely lack of this Yedi'ah does not exempt him!

לעולם דידע בטומאת שרץ וכגון דנגע בכעדשה ולא ידע כעדשה אי מטמא אי לא מטמא מאי
2.

Answer: Rather, he knows which rodents are Metamei, but he did not know whether a lentil's worth of a rodent is Metamei.

כיון דידע דמטמא שרץ בעולם ידיעה היא
i.

Is knowing that rodents are Metamei considered Yedi'ah?

או דלמא כיון דכעדשה לא ידע אי מטמא אי לא מטמא העלמה היא
ii.

Or, since he did not know whether a lentil's worth is Metamei, it is not Yedi'ah?

תיקו
(b)

This question is not resolved.

בעי רבי ירמיה בן בבל שעלה לארץ ישראל ונעלם ממנו מקום מקדש מהו
(c)

Question (R. Yirmeyah): If someone from Bavel never knew where the Mikdash is (and entered while Tamei), what is the law?

אליבא דמאן
1.

Question: According to whom does he ask?

אי אליבא דרבי עקיבא דבעי ידיעה בתחלה
i.

Suggestion: He asks according to R. Akiva, who obligates obligates a Korban only if he knew at the beginning.

הא לא מחייב על העלם מקדש
ii.

Rejection: R. Akiva does not obligate for forgetting the place of the Mikdash!

אי אליבא דרבי ישמעאל דמחייב על העלם מקדש
iii.

Suggestion: He asks according to R. Yishmael, who obligates a Korban for forgetting the place of the Mikdash.

הא לא בעי ידיעה בתחלה
iv.

Rejection: R. Yishmael obligates even if he did not know at the beginning! (Surely, he is liable!)

לא צריכא אליבא דרבי דבעי ידיעה בתחלה ומחייב על העלם מקדש
2.

Answer: He asks according to Rebbi, who obligated a Korban only if he knew at the beginning, and obligates for forgetting the place of the Mikdash;

ואמר ידיעת בית רבו שמה ידיעה מאי
i.

Rebbi also holds that having once learned is considered Yedi'ah (at the beginning).

כיון דידע דאיכא מקדש בעולם ידיעה היא
3.

Is knowing that there is a Mikdash considered Yedi'ah?

או דלמא כיון דמקומו לא ידע ליה העלמה היא
4.

Or, since he did not where it is, it is not Yedi'ah?

תיקו:
(d)

This question is not resolved.