1)

THE DIVISIONS OF KAPARAH (Yerushalmi Perek 8 Halachah 7 Daf 42a)

מתני' האומר אחטא ואשוב אחטא ואשוב אין מספיקין בידו לעשות תשובה אחטא ויוה''כ מכפר אין יוה''כ מכפר

(a)

(Mishnah): One who says "I will sin, and I will repent. I will sin, and I will repent'', [Shamayim] does not help him to repent. One who says "I will sin, and Yom Kipur will atone'', Yom Kipur does not atone.

עבירות שבין אדם למקום יוה''כ מכפר ושבינו לבין חבירו אין יוה''כ מכפר עד שירצה את חבירו

(b)

Aveiros Beis Adam la'Makom (between man and Hash-m), Yom Kipur atones for them. Aveiros Beis Adam la'Chavero (between man and his colleague), Yom Kipur does not atone until he appeases his friend.

את זו דרש ראב''ע [ויקרא טז ל] מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו עבירות שבין אדם למקום יוה''כ מכפר ושבינו לבין חבירו אין יה''כ מכפר עד שירצה את חבי

(c)

R. Elazar ben Azaryah expounded "mi'Kol Chatoseichem Lifnei Hash-m Tit'haru'' - Aveiros Beis Adam la'Makom, Yom Kipur atones, and those Beis Adam la'Chavero, Yom Kipur does not atone until he appeases his friend.

רו אר''ע אשריכם ישראל לפני מי אתם מיטהרין ומי מטהר אתכם אביכם שבשמים שנא' [יחזקאל לו כה] וזרקתי עליכם מים טהורים וגו' ואומר [ירמי' יז יג] מקוה ישראל ה' מה מקוה מטהר את הטמאים אף הקדוש ברוך הוא מטהר את ישראל:

(d)

R. Akiva says, Yisrael, you are fortunate! In front of Whom do you become Tahor, and Who is Metaher you? Your Father in Shamayim, for it says "v'Zarakti Aleichem Mayim Tehorim...'', and it says "Mikveh Yisrael Hashem'' - just like a Mikveh is Metaher Temei'im, so ha'Kadosh Baruch Hu is Metaher Yisrael.

גמ' האומר אין עולה מכפרת אין עולה מכפרת עלי מכפרת היא אי איפשי שתכפר לי אינה מכפרת לו על כרחו

(e)

(Gemara): If one says "Olah does not atone'', or "Olah does not atone for me'', it atones. If he said "I do not want it to atone for me'', it does not atone for him Bal Korcho (against his will).

אין יה''כ מכפר מכפרת היא אי איפשי שיכפר לי מכפר הוא לו על כורחו

(f)

If one says "Yom Kipur does not atone'', it atones. If he said I do not want it to atone for me'', it atones for him Bal Korcho.

א''ר חנניה בריה דר' הלל לא (כולא מן הדין בר נשא מימור למלכא לית את מלך) [צ''ל מסתברא דאלא חילופין לא כולא מן בר נש מימר למלכא לית את מליך. וכי כל הימנו של בן אדם לומר לית את מליך עלי ואם הוא אינו רוצה מורד הוא ומסתברא דאין יוה''כ מכפר עליו - פני משה]

(g)

(R. Chananya brei d'R. Hillel): The opposite is reasonable! [In a Korban, even though he says so, in any case he brings the Korban. Regarding Yom Kipur, if he says so,] a person cannot tell the king "you are not the king''! (If one does not want Kaparah, he rebels. Presumably, Yom Kipur does not atone for him.)

והעולה מכפרת על הרהור הלב מ''ט [יחזקאל כ לב] והעלה על רוחכם היו לא תהיה

(h)

Olah atones for thoughts of the heart. What is the reason? "Veha'Olah Al Ruchachem Hayo Lo Sihyeh'' (it is due to what crossed your minds).

וכן איוב אומר [איוב א ה] והשכים בבקר והעלה עלות מספר כלם וגו' הדא אומר שהעולה מכפרת על הרהור הלב

1.

And similarly it says [about] Iyov "v'Hishkim ba'Boker v'He'elah Olas Mispar Kulam [... Ulai Chat'u... bi'Lvavam].'' This teaches that Olah atones for thoughts of the heart.

רבי אומר על כל עבירות שבתורה יה''כ מכפר חוץ מן הפורק עול והמיפר ברית והמגלה פנים בתורה אם עשה תשובה מתכפר לו ואם לאו אינו מתכפר לו

(i)

Rebbi says, Yom Kipur atones for all Aveiros in the Torah, except for Porek Ol (casting off the yoke), one who annuls Bris [Milah] and one who falsifies Torah. If he repented, it atones for him. If not, it does not atone for him.

[דף נו עמוד ב (עוז והדר)] ר' זבידא א''ר יסא מקשי מיסבור סבר ר' שיוה''כ מכפר בלא תשובה

(j)

Question (R. Zvida citing R. Yosah): Does Rebbi hold that Yom Kipur atones [for all other Aveiros] without Teshuvah?!

ר' אשיין רב יונה ר' בא ר' חייה בשם ר' יוחנן מודה ר' שאין יה''כ מכפר אלא בתשוב' הא מיתה מכפרת בלא תשובה

(k)

Answer (R. Ashiyan citing Rav Yonah citing R. Ba citing R. Yochanan): Rebbi agrees that Yom Kipur atones only with Teshuvah. However, death atones without Teshuvah.

תני יום מיתה כיום תשובה מאן תנינתה ר'

(l)

A Beraisa teaches "the day of death is (atones) like the day of Teshuvah.'' Who taught this? It is Rebbi.

הווי הדא היא דתנינן מיתה ויום הכיפורים מכפרין עם התשובה דלא כר'

(m)

This that was taught "death and Yom Kipur atone with Teshuvah'', is unlike Rebbi.

שאל ר' מתיה בן חרש את ראב''ע בישיבה אמר לו שמעת ד' חלוקי כפרה שהיה ר' ישמעאל דורש

(n)

Question (R. Masyah ben Charash, to R. Elazar ben Azaryah): Did you hear the four divisions of Kaparah that R. Yishmael expounded?

אמר לו ג' הם חוץ מן התשובה כתוב אחד אומר [ירמי' ג כב] שובו בנים שובבים וכתוב אחר אומר [ויקרא טז ל] כי ביום הזה יכפר עליכם וכתוב אחר אומר [תהילים פט לג] ופקדתי בשבט פשעם וגו' וכתוב אחר אומר [ישעי' כב יד] אם יכפר העון הזה לכם עד תמתון

(o)

Answer (R. Elazar ben Azaryah): There are three, excluding Teshuvah. One verse says "Shuvu Banim Shovavim'', and another verse says "Ki va'Yom ha'Zeh Yechaper Aleichem'', and another verse says "u'Fakadti va'Shevet Pish'am'', and another verse says "Im Yechupar ha'Avon ha'Zeh Lachem Ad Temusun'',

הא כיצד עבר על מ''ע ושב מיד אינו זז ממקומו עד שימחול לו עליו הכתוב אומ' שובו בנים שובבי'

1.

How [do we resolve them]? If he transgressed a Mitzvas Aseh and repented, he does not budge from his place before [Hash-m] pardons him. About him it says "Shuvu Banim Shovavim'';

העובר על מצוה בל''ת ושב מיד התשובה תולה ויוה''כ מכפר עליו הכתוב אומ' כי ביום הזה יכפר עליכם

2.

One who transgressed a Lav and repented, immediately Teshuvah suspends, and Yom Kipur atones for him. About him it says "Ki va'Yom ha'Zeh Yechaper Aleichem.''

[דף מב עמוד ב] העובר על כריתות ומיתות ב''ד במזיד התשובה ויה''כ מכפרין מחצה והייסורין בשאר ימות השנה מכפרין מחצ' עליו הכתוב אומר ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם

3.

One who transgressed Kerisos or Misos Beis Din b'Mezid, Teshuvah and Yom Kipur atone half, and afflictions in the other days of the year atone half. About him it says "u'Fakadti va'Shevet Pish'am uva'Nega'im Avonam'';

אבל מי שנתחלל בו ש''ש אין כח לא בתשובה לתלות ולא ביה''כ לכפר ולא בייסורין למרק אלא תשוב' ויה''כ מכפרין שליש והייסורין מכפרין שליש והמיתה ממרקת (בייסורין) [צ''ל תולין והמיתה ממרקת עם היסורין, כמו בשבועות - גליון אפרים]

4.

However, one through whom Shem Shamayim was desecrated, Teshuvah is not able to suspend, Yom Kipur cannot atone, and afflictions cannot cleanse. Rather, Teshuvah and Yom Kipur suspend, and Misah cleanses with afflictions;

עליו הכתוב אומר אם יכפר העון הזה לכם עד תמתון הא למדנו שהמיתה ממרקת

i.

It says about him "Im Yechupar ha'Avon ha'Zeh Lachem Ad Temusun.'' This teaches that Misah completes.

א''ר יוחנן זו דברי ר' לעזר בן עזריה ור' ישמעאל (ור''ע - שערי תורת ארץ ישראל מוחקו) אבל דברי חכמי' שעיר המשתלח מכפר אם אין שעיר היום מכפר

(p)

(R. Yochanan): This is the opinion of R. Elazar ben Azaryah and R. Yishmael, but Chachamim say that Se'ir ha'Mishtale'ach atones. If there is no Se'ir, the day (Yom Kipur) atones.

כיצד הוא מכפר

(q)

Question: How [much of the day is needed to] atone?

ר''ז אמר כל שהוא

(r)

Answer #1 (R. Ze'irah): Any amount [of the day atones].

רבי חנניה אומר בסוף

(s)

Answer #2 (R. Chananyah): It atones at the end.

מה מפקא מביניהון מת (מרד) [צ''ל מיד - הגר''ח קניבסקי שליט''א] ע''ד דר''ז כבר כיפר ע''ד דר' חנניה לא כיפר

1.

What do they differ about? If one died immediately (i.e. on Yom Kipur), according to R. Ze'irah it already atoned. According to R. Chananyah it did not atone.

אר''ז מתניתא מסייעא לר''ח חומר בשעיר מה שאין ביוה''כ וביוה''כ מה שאין בשעיר שיוה''כ מכפר בלא שעיר והשעיר אינו מכפר אלא ביוה''כ

(t)

(R. Ze'irah): A Beraisa supports R. Chananyah. There is a stringency in the goat not found in Yom Kipur, and [a stringency] in Yom Kipur not found in the goat. Yom Kipur atones without the goat, but the goat atones only on Yom Kipur;

חומר בשעיר שהשעיר מכפר מיד ויה''כ מכפר משתחשך

1.

There is a stringency in the goat - the goat atones immediately, but Yom Kipur atones only after dark.

א''ר חונה איתתבת קומי ר' ירמיה ואמר תיפתר שהיה בדעתן להביא שעיר אחר ולא הביאו

(u)

Rebuttal (R. Chunah): I asked this in front of R. Yirmeyah, and he said "you can answer that the case is, [the goat became Pasul, and] they intended to bring another goat, and they did not bring. (As long as they intend to bring a goat, Yom Kipur does not atone by itself. We explained this like PNEI MOSHE.)

[דף נז עמוד א (עוז והדר)] ר' יוסי בי ר' בון בעי ואין הב''ה רואה את הנולד ויכפר מיד.

(v)

Objection (R. Yosi bei R. Bun): Doesn't Hash-m see the future [that they will not bring another goat? According to R. Ze'irah, the day] should atone immediately!