1)

TOSFOS DH Korech Aleha Gemi b'Mikdash Aval Lo bi'Medinah

תוספות ד"ה כורך עליה גמי במקדש אבל לא במדינה

(SUMMARY: Tosfos favors the explanation that it is forbidden outside due to Refu'ah.)

פי' בקונט' גמי מרפא ואסור משום שחיקת סמנים

(a)

Explanation #1 (Rashi): A reed heals, and it is forbidden [outside the Mikdash] due to [a decree lest one] grind ingredients [to make a remedy].

ונראה לפרש גזירה אטו להוציא דם

(b)

Explanation #2: It seems that it is a decree lest one extract blood.

וכן בכל הנהו (דעירובין (דף קג.) יש לפרש טעמא) דאסירי במדינה משום איסורא דקתני בתר הכי כאן וכאן אסור

(c)

Observation: Similarly, in all the cases in Eruvin (103a), we can explain that the reason it is forbidden outside the Mikdash is due to the Isur taught afterwards - here and here (in the Mikdash and outside) it is forbidden [to intend to extract blood].

ומיהו בירושלמי משמע דטעמא משום שחיקת סמנין דמסיק פרק כל כתבי הקודש גבי רבי שלקה באצבעו בשבת ונתן עליה ספוג יבש וקשר עליה גמי מבחוץ

(d)

Support (for Explanation #1): However, the Yerushalmi connotes that the reason is due to grinding ingredients, for it concludes in Shabbos regarding Rebbi, whose finger was bruised on Shabbos, and he put a dry sponge on it and tied it with a reed from the outside...

וקאמר התם דלמדנו ממנו ג' דברים דספוג אינו מרפא אלא משמר וגמי מרפא (הגהת שיטה מקובצת)

1.

... And it says there that we learn from this three things - that a sponge does not heal, just it guards, and a reed heals...

ואי משום הוצאת דם היאך היה עושה זה

i.

If it were due to extracting blood, how could [Rebbi] do so?!

ובסמוך נמי קאמר קא משמע לן דגמי מסי משמע דהיינו טעמא דאבל לא במדינה

(e)

Support #2: Also below, it says that the Chidush is that a reed heals. This connotes that this is the reason why it is forbidden outside the Mikdash.

2)

TOSFOS DH Mai Irya Gemi Lishmo'inan Tziltzul Katan

תוספות ד"ה מאי איריא גמי לשמועינן צילצול קטן

(SUMMARY: Tosfos justifies the question.)

תימה הא איצטריך לאשמועינן גמי משום אבל לא במדינה דטעמא דשחיקת סמנים לא שייך בצילצול דהא לא מסי

(a)

Question: It needs to teach a reed, to teach that outside the Mikdash, no (it is forbidden). The reason of grinding ingredients does not apply to a small belt, for it does not heal.

וי''ל דמ''מ הוה ליה לאשמועינן צילצול דהוי חידוש גדול יותר דלא הוי ייתור בגדים מלאשמועינן איסור של גמי במדינה

(b)

Answer: In any case, [the Tana] should have taught a small belt, for it is a bigger Chidush, that it is not an extra garment, rather than teaching the Isur of a reed outside the Mikdash;

ומשני דקמ''ל דגמי מסי משום לשון חכמים מרפא

1.

It answers that a reed heals, because the words of Chachamim [teach how to] heal.

3)

TOSFOS DH Tefilin Mahu she'Yachotzu

תוספות ד"ה תפלין מהו שיחוצו

(SUMMARY: Tosfos gives two explanations of the question.)

פירש בקונטרס למיהוי ייתור בגדים

(a)

Explanation #1 (Rashi): [We ask whether Tefilin is] considered an extra garment.

ואי אפשר לומר כן דהא קאמר לימוד ערוך דתפילין חוצצות ובשל יד איירי דבשל ראש הא אמרינן בסמוך דאין חוצצות

(b)

Objection: This cannot be, for it says "it is a clear teaching that Tefilin interrupts." This discusses the hand Tefilin, for we say below that head Tefilin is not a Chatzitzah;

ואי משום ייתור בגדים אפי' דראש נמי

1.

If the problem is an extra garment, even the head Tefilin also [should be a Chatzitzah]!

ומיהו למאן דאמר לעיל לא אמרו ייתור בגדים אלא במקום בגדים אבל שלא במקום בגדים לא ניחא דשל יד הוי במקום בגדים ולא של ראש

(c)

Answer: According to the opinion above that extra garments [disqualify] only in the place of Bigdei [Kehunah], but not where the Begadim are not worn, this is fine, for the hand Tefilin is in the place of Begadim, but the head Tefilin is not.

ומיהו טפי נראה לפרש דמשום חציצה ממש קא בעי (הגהת שיטה מקובצת) כדדריש בסמוך על בשרו שלא יהא דבר חוצץ

(d)

Explanation #2: It seems better than to explain that he asks due to a real Chatzitzah, like [the Gemara] expounds below "Al Besaro" - nothing may interrupt.

מיהו הא דתניא אינן חוצצות ואוקמינן לה בשל ראש לא הוי שום חידוש שלא יהא חציצה כי אם שאינן [משום] ייתור בגדים

(e)

Implied question: However, the Beraisa that teaches that they are not a Chatzitzah, and we establish it to discuss the head Tefilin, this is no Chidush, if not that it is not an extra garment!

אם לא דתאמר דקמ''ל דשערו היה נראה

(f)

Answer #1: We can say that the Chidush is that his hair was seen.

א''נ קמ''ל דלא חציצי תחת פתילי הציץ:

(g)

Answer #2: The Chidush is that it is not a Chatzitzah under the threads that hold the Tzitz.

19b----------------------------------------19b

4)

TOSFOS DH v'Chukah Kesiv Behu Li'akvu

תוספות ד"ה וחוקה כתיב בהו ליעכבו

(SUMMARY: Tosfos shows how this is even like the opinion that Chukah is Me'akev only Avodas Panim.)

אפי' למאן דאמר (יומא דף ס.) דלא כתיבא חוקה אלא [בדברים הנעשים] בבגדי לבן בפנים

(a)

Implied question: According to the opinion (Yoma 60a) that Chukah is written only regarding matters done in the white (pure linen) garments inside [the Heichal, why should Kidush be Me'akev]?

לכל הפחות קידוש דהוי בין בגדי זהב לבגדי לבן ליעכב דצורך פנים כפנים

(b)

Answer: At least washing his hands and feet [when changing] from the gold garments to the white garments should be Me'akev, for a need of [Avodah] inside, is like inside;

כדאמר שילהי הוציאו לו (שם דף ס:) דקטרת שחפנה קודם שחיטת הפר פסולה דצורך פנים כפנים דמי

1.

Source: This is like it says in Yoma (60b) that if the Kohen took a double-handful of Ketores before Shechitah of the bull, it is Pasul (even though he does so outside), for a need of [Avodah] inside, is like inside.

5)

TOSFOS DH Iy Hachi d'Tzafra Nami

תוספות ד"ה אי הכי דצפרא נמי

(SUMMARY: Tosfos questions this objection.)

תימה מאי קושיא כיון דהוי במיתה אתי בקל וחומר מיושב שאינו במיתה ואם עבד חילל

(a)

Question: What was the question? Since he is Chayav Misah, we learn from a Kal v'Chomer from sitting, which is not Chayav Misah, and if he served, he disqualified!

וכי תימא מה ליושב כו' ונילף מיושב וחד מהנך

1.

If you will say that we cannot learn from sitting [because it is Pasul for testimony], we can learn from sitting and one of the other [Pesulim]!

ועוד דשם יושב לא פריך ואמאי חשיב ליה וי''ו אאופתא

2.

Also, we do not ask from the name of sitting (which disqualifies). Why is this considered a poor answer?

6)

TOSFOS DH v'Chavero Mesay'o

תוספות ד"ה וחבירו מסייעו

(SUMMARY: Tosfos discusses whether this is unlike the Gemara in Tamid.)

במסכת תמיד (דף כח. פרק א מ''ד) משמע דאותו [שהיה הולך לתרומת הדשן] היה מהלך יחידי

(a)

Implied question: In Tamid (28a) it connotes that the one who went to Terumas ha'Deshen went alone!

וההיא פליגא

(b)

Answer #1: That argues [with our Gemara].

או היה שם דבר שהיה מסייעו

(c)

Answer #2: There was something there that helped him [to stand during Kidush].

7)

TOSFOS DH Amidah Min ha'Tzad Ika Beinaihu

תוספות ד"ה עמידה מן הצד איכא בינייהו

(SUMMARY: Tosfos explains that this is not considered standing.)

לרבנן לא שמיה עמידה מן הצד

(a)

Explanation: According to Rabanan, it is not called standing.

ונראה כשקורין בתורה שלא לסמוך משום דאמר (רבי) במגילה פרק הקורא את המגילה עומד (דף כא.) דבתורה בעי עמידה

(b)

Consequence: When reading from the Torah, one may not lean on anything, because it says in Megilah (21a) that [Kri'as ha']Torah requires standing.

ובירושלמי נמי אמרינן דאסור לסמוך משום דכשם שניתנה באימה כך נוהגין אותה באימה

(c)

Support: Also in the Yerushalmi we say that it is forbidden to lean, for just like [Torah] was given amidst fear, so we must conduct with it with fear.

8)

TOSFOS DH v'Leisav Meisiv v'Likadesh

תוספות ד"ה וליתב מיתיב וליקדש

(SUMMARY: Tosfos explains that really, this refers to leaning.)

לאו ישיבה ממש קאמר דאין ישיבה בעזרה אלא סמיכה

(a)

Explanation: This does not refer to truly sitting, for one may not sit in the Azarah! Rather, it refers to leaning.

9)

TOSFOS DH Ela Hai b'Gishtam Miba'i Lei lechid'Rav Acha bar Yakov

תוספות ד"ה אלא האי בגשתם מיבעי ליה לכדרב אחא בר יעקב

(SUMMARY: Tosfos points out that also Rebbi can expound this.)

אף על גב דביומא משמע דרבי נמי אית ליה דרב אחא בר יעקב

(a)

Implied question: In Yoma it connotes that also Rebbi holds like Rav Acha bar Yakov!

דקסבר דתרתי שמע מינה:

(b)

Answer: He holds that we learn both from this.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF