A VINEYARD OF ONLY OLELOS (Yerushalmi Peah Perek 7 Halachah 6 Daf 34b)
משנה כרם שכולו עוללות רבי אליעזר אומר לבע"ה ור"ע אומר לעניים
(Mishnah): If a vineyard consists entirely of Olelos - R. Eliezer says that it belongs to the owner; R. Akiva says that it belongs to the poor.
אמר ר"א (דברים כד) כי תבצור לא תעולל אם אין בציר עוללות מניין
(R. Eliezer): The pasuk states (Devarim 24:21), "When you harvest, do not take off the small clusters". If there is no harvest, how can you have Olelos?
אמר לו ר"ע (ויקרא יט) וכרמך לא תעולל אפי' כולו עוללות א"כ למה נאמר כי תבצור לא תעולל אין לעניים בעוללות קודם לבציר:
(R. Akiva to R. Eliezer): The pasuk states (Vayikra 19:10), "Do not take off the small clusters of your vineyard" - even if all are Olelos. If so, why does it say, "when you pick your grapes, do not take off the small clusters"? To teach that the poor do not receive Olelos before harvesting.
גמרא ודכוותי' אם אין בציר אין פרט עד שיהא בציר בצד הבציר אכלתן חיה לא
(Gemara): Just as the poor may not take Olelos until the owner harvests, similarly with Peret. The owner needs to harvest a certain minimum amount for this (as will be explained). If he began harvesting and an animal ate what he had harvested, he cannot count the original produce (that was eaten) towards that minimum.
וכמה הוא בציר
Question: What is that minimum?
דבית שילא אמרו שלשה אשכלות שהן עושים רביע
Answer (D' Beis Shila): Three clusters, that produce a Revi'is (around 86 ml/ close to 3 fl oz) of wine.
והא ר"ע מקיים תרי קראי ומה מקיים ר"א וכרמך לא תעולל
Question: R. Akiva explained both pesukim, but how does R. Eliezer understand R. Akiva's pasuk of "Do not take off the small clusters of your vineyard"?
שלא תאמר הואיל ואין לעניים עוללות קודם לבציר יזכה בהן בע"ה לפום כן צריך מימר וכרמך לא תעולל:
Answer: So that you should not say that since the poor may not take Olelos before the harvest, the owner could therefore take them.
ONE WHO CONSECRATED HIS VINEYARD (Yerushalmi Peah Perek 7 Halachah 7 Daf 34b)
משנה המקדיש את כרמו עד שלא נודעו העוללות אין העוללות לעניים משנודעו העוללות העוללות לעניים
(Mishnah): One who consecrated his vineyard before the Olelos were visible, they do not belong to the poor; if it was after they were visible, they belong to the poor.
[דף סו עמוד ב (עוז והדר)] ר' יוסי אומר יתנו שכר גידולן להקדש
(R. Yosi): They must give the value of their growth (i.e. the value of the amount they grew between his consecration and until they ripened) to Hekdesh.
ואיזו שכחה בעריס כל שאינו יכול לפשוט את ידיו וליטל' וברגליות משיעבור ממנה:
What is considered Shichechah of vines growing on a trellis? When he is no longer able to stretch out his hand and take it. And in the case of vines at foot level; it is Shichechah when the gatherers have passed by.
גמרא תמן תנינן מתירין בגמזיות של הקדש אמרו להם חכמים אין אתם מודים לנו בגידולי הקדש שהן אסורי' ואמרו הן אבותינו כשהקדישו לא הקדישו אלא קורות מפני בעלי אגרוף שהיו באין ונוטלין אותן בזרוע
(Gemara) (Mishnah in Maseches Pesachim): (The people of Yericho) permitted branches of trees they consecrated. The Chachamim said to them - Don't you agree that growths of Hekdesh are prohibited? They replied - When our fathers consecrated, they only consecrated the beams, because of the powerful men who would come and take them by force.
מה רבנן סברין מימר קורות ופירות
Question: If so, what was the Chachamim's reason to object? You cannot assume that they left the growths unconsecrated.
ואפי' תימר (קורות ופירות) קורות הקדישו ופירות לא הקדישו צריכה לרבנן המקדיש שדה אילן מהו שישייר לו בגדוליהן
Answer #2: Even if they consecrated only the beams and not the growths, the Chachamim were doubtful as to whether that condition was valid - when one consecrated an orchard, can he retain the growths for himself?
נשמעינא מן הדא משנודעו העוללות העוללות לעניים
Suggestion: Answer it from our Mishnah - 'if it was after the Olelos were visible, they belong to the poor' - even though the Olelos grew from Hekdesh branches!
שניי' היא שאין אדם מקדיש דבר שאינו שלו
Rejection: It is because a person cannot consecrate something that is not his (namely, the Olelos that are the property of the poor).
[דף סז עמוד א (עוז והדר)] מעתה אפי' לא נודעו העוללות יהיו העוללות לעניים
Question: This should be true even before the Olelos are visible?
שניא היא שהוא כרם הקדש
Answer: (Since they were not known at the time of his consecration, they are like Olelos from a Hekdesh vineyard...
כהדא דתנא הנוטע כרם להקדש פטור מן הערלה מן הרבעי ומן העוללות וחייב בשביעית
As the Baraisa teaches that if one plants a vineyard for Hekdesh, it is exempt from Orlah, from Revay and from Olelos, but it is obligated in the laws of Sheviis (refraining from working the land in the Shemittah year).
ר"ז בשם ר' יוחנן (ויקרא כה) ושבתה הארץ שבת לה' דבר שהוא לה' שביעית חלה עליו
(R. Zeira citing R. Yochanan): (Why is it obligated in Sheviis?) The pasuk states (Vayikra 25:2), "And the land shall rest a resting to Hash-m" - Sheviis rests (even) upon something that is to Hash-m.
רבי חייא בר אבא בעי קומי רבי מנא לאוכלו בלא פדיון אי אפשר שאי אפשר להקדש לצאת בלא פדיון לפדותו ולאכלו נמצא כלוקח לו קורדם מדמי שביעית
Question (R. Chiya bar Abba to R. Mana): Even if Sheviis rests upon Hekdesh produce, it certainly requires redemption in order to allow it to be eaten. If he redeems the fruits, the money receives the sanctity of Sheviis (meaning that it can only be used for food), but Hekdesh cannot be used for food - and it is as if he bought a pickaxe with Sheviis money?!
א"ל [דף לה עמוד א] הגיזבר מחליפו ביד אחר
Answer (R. Mana): The treasurer exchanges it for another Jew's money and it then receives the sanctity of Sheviis (and must be used to buy food).
אמר רבי מתניא ולמה לית אנן אמרין כיי דא"ר יוחנן דברי ר' יוסי מפני שקדם נדרו להבקרו [דף סז עמוד ב (עוז והדר)] וכא מפני שקדם הבקרו להקדשו
(R. Yosi said in the Mishnah that they must give the value of their growth to Hekdesh.) R. Matanyah asked - (the Mishnah in Nedarim teaches that if a person vowed, prohibiting benefit to another, if that person does not have food to eat, the one who vowed may even place it on a rock and declare it Hefker and the other one can then take it. R. Yosi prohibits this. R. Yochanan said that R. Yosi's reason is that his vow preceded his declaration of Hefker. If so, what is the question of R. Chiya bar Abba - surely the sanctity of Hekdesh cannot fall on the produce, since the Torah ordered it to be Hefker (because of Sheviis)? (The Gemara leaves this question unanswered.)
אמר רבי יוחנן מעשה היה והורו כרבי יוסי
(R. Yochanan): It once happened that they ruled like R. Yosi that they must give the value of their growth to Hekdesh.
לית הדא פליגי על רבי יוחנן דר"י אמר מכיון שעבר ממנו הרי זו שכחה
Question: (The Mishnah taught - What is considered Shichechah of vines growing on a trellis? When he is no longer able to stretch out his hand and take it.) Isn't this against R. Yochanan who said (earlier in Perek 5 Halacha 2 - Zevachim daf 48(h)) that once he has passed by the olive, it is Shichechah (even though he could still reach out and take it)?
שניא היא בעריס שדרכו לבחן
Answer: A trellis is different - since it is growing on a raised pole, it is normal to go back and check it.
ואפי' על רבי הושעיא לית הדא פליגי דר' הושעיא אמר רומס הייתי זיתים עם ר' חייא הגדול ואמר לי כל זית שאת יכול לפשוט ידך וליטלו אינו שכחה שניא היא שכל רוגליות ורוגליות אומן בפני עצמו:
And this does not even disagree with R. Hoshiya (above Perek 6 Halachah 4 - Zevachim daf 59-2(j)) who said, "I was once harvesting olives with R. Chiya the Great and he told me that any olive that you can reach out and take is not Shichechah (even if he has already passed it by)" - since even he agrees that vines at foot level are different, because each vine is considered a separate row.