פרק מאימתי
PEREK ME'EIMASAI
1)

WHEN ARE LEKET, PERET AND OLELOS PERMITTED? (Yerushalmi Peah Perek 8 Halachah 1 Daf 35a)

משנה מאימתי כל אדם מותרין בלקט משילכו הנמושות בפרט ובעוללות משילכו העניים בכרם ויבואו ובזיתים משתרד רביעה שנייה

(a)

(Mishnah): When may any person take Leket? After the 'Nemushos' have passed through. When may any person take Peret and Olelos? After the poor have been through the vineyard and returned and gone through it again. And for olives, when the second rains fall.

א''ר יהודא והלא יש שאין מוסקין זיתיהם אלא לאחר רביעה שנייה אלא כדי שיהא העני יוצא ולא יהא מביא אלא בארבעה איסרות:

(b)

(R. Yehuda): But some people do not harvest their grapes until after the second rains? Rather, it is after the poor man goes out and can only bring back with him four Issars (which is four meals amount of grain; as the rest of it has already been taken by others).

[דף סח עמוד א (עוז והדר)] גמרא אמר רבי יוחנן למה נקרא שמן נמושות שהן באות בסוף

(c)

(Gemara) (R. Yochanan): Why are they called Nemushos? Because they come at the end.

אבא שאול היה קורא אותן משושות אית תניי תני נמושות ואית תניי תני משושות מאן דאמר נמושות שהן באין בסוף ומ''ד משושות שהן ממשמשים ובאין

(d)

Abba Shaul would call them Meshoshos (because they are elderly people who totter along on their sticks, feeling their way to the field). Some would teach the word 'Nemushos' and some would teach 'Meshoshos', each for the reasons mentioned.

רבי חונא בשם מנחם רבי יוחנן בן נורי היה יוצא עם הנמושות ומביא פרנסתו של כל השנה

(e)

(R. Chuna citing Menachem): R. Yochanan ben Nuri would go out with the Nemushos and would have sustenance for the entire year.

תני מתנות עניים שבשדה שאין עניים מקפידי' עליהם הרי הן של בע''ה

(f)

Baraisa: Gifts to the poor in the field that the poor are not particular about (so they are not pursuing them) belong to the owner.

רבי בון בר חייא בעי ויש אדם קורא שם פיאה לעצמו

(g)

Question (R. Bun bar Chiya): Can a person declare Peah to then take for himself and be exempt from Maaseros?

תני ר''ש ב''י לעני ולגר תעזוב אותם ולא לעורבים ולעטלפים:

(h)

Answer (Baraisa - R. Shimon bar Yochai): The pasuk says "...leave them for the poor and the stranger'' - but not for the ravens and the bats. He is not required to leave them for birds and since there are no poor people gathering, he may keep it for himself.

בפרט ובעוללות כו' ולא תנינן נמושות

(i)

Question: Why does the Mishnah not mention Nemushos concerning Peret and Olelos?

ע''י שהן חביבין הן באין על אתר

(j)

Answer: Because grapes are so valued, they come immediately, without delay.

ובזיתים משתרד רביעה שני' ולא תנינן נמושות

(k)

Question: Why aren't the Nemushos mentioned about olives, where only the fall of the second rains are mentioned?

מפני שהן ימי צנה ואין יוצאין אלא בחורים:

(l)

Answer: At that time (Cheshvan) it's already cold and the elderly do not go out.

וקודם לכן אינו אסור משום גזל

(m)

Question: (R. Yehuda said that in the olive grove, it is when the men go out and then come back.) But if he didn't start harvesting until after the second rains, aren't the poor stealing at that point?

בשיטתן השיבן לא אתם שאתם אומרים מפני שהוא צינה אין יוצאין אלא בחורים מתוך שהוא יודע שאינו מביא פרנסתו אף הוא אינו יוצא:

(n)

Answer: R. Yehuda was responding to the Chachamim according to their reasoning - (I say that whenever he starts harvesting, once the poor have gone out and come back, anyone may take) but according to you, that you say that since it's cold, the elderly don't go out - but since it is late in the year, even the young do not go out as there isn't enough left in the field.