שבת דף י. א
מה החילוקים בין ב' הלשונות ברש"י במעשה דרב חסדא ורבה בר רב הונא?
חליש לבייהו - מפני מה? | מה תנא להו רב חייא? | |
ללשון א' ברש"י | מפני שלא עסקו באותו יום בתורה | ניחמם שגדול שכר הדיינים ולא יצטערו |
ללשון ב' ברש"י | מפני שלא טעמו כלום כל אותו היום | שאין צריכים לדון רק במקצת היום |
מה דין בית המרחץ?
בחדר הפנימי - עומדים ערומים |
בחדר האמצעי - עומדים ערומים ולבושים |
בחדר החיצון - עומדים לבושים |
|
לענין שאילת שלום וחליצת תפילין | אסור וחולץ | מותר ואינו חולץ | מותר ואינו חולץ |
לענין מקרא ותפלה והנחת תפילין | אסור | אסור | מותר |
שבת דף י: א
תאריכים הנצרכים להבנת הסוגיא. [תוד"ה ושל].
השנה לבריאה | הערות | |
לידת אברהם | 1948 | |
דור הפלגה - ובניית סדום | 1996 | והיה אברהם אז בן מ"ח שנה |
השנה שנבנתה צוער | 1997 | |
סיום ב' שנים שהיו בשלוה | 1996-1997 [1] | |
השנים שלא היו בשלוה | 1998-2023 [2] | |
ברית בין הבתרים | 2018 | והיה אברהם אז בן ע' שנה |
מלחמת המלכים - לסדר עולם | 2023 [3] | והיה אברהם אז בן ע"ה שנה [4] |
תשלום השנים שהיו בשלוה | 2023-2047 | והיינו עוד כ"ד שנים [5] |
שנת הפיכת סדום | 2047 | והיה אברהם אז בן צ"ט שנה |
[1] כן מבואר בתוס', שאחרי ב' שנים שישבו בשלוה בתחילת בניית העיר אז שיעבד אותם כדרלעומר, והוכרחו לפרש כן, דאל"כ לא יעלה מה שמבואר בסדר עולם שבשנת ע"ה לאברהם היתה מלחמת המלכים.
[2] וי"ב שנה עבדו את כדרלעומר, ואח"כ עוד י"ג שנה מרדו בו, ובשנה הי"ד היה מלחמת המלכים.
[3] אכן התוס' הביאו בתחילה שיטה אחרת דס"ל שהיה מלחמת סדום בשנת 2001 כשהיה אברהם בן ע"ג שנים, וכשיטה זו כתבו בברכות (דף ז: ד"ה לא), וכן הביא בסדר הדורות (עמוד 33).
[4] והיא השנה שיצא מחרן, והיה רעב בארץ וירד למצרים ושהה שם ג' חדשים, ובאותה שנה עצמה הכה את המלכים.
[5] ובסך הכל היתה בשלוה עשרים ושש שנים.